2 234 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Hur ser man motorstyrka på en batteridriven cirkelsåg
Hej! Jag har en fråga angående cirkelsågars styrka. Kan man inte se hur stark motorn är på cirkelsågar precis som med en skruvdragare där du faktiskt kan se vridmomentet. Men det ända jag hittar på cirkelsågar är att den tex är 18V men borde dom inte ha vrid med?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en Dewalt 18V ifrån 2003 någon gång med ett 3ah batteri.
Och vill kapa igenom reglar som är 45x70 och den bara dör hela tiden.
Funderar på en ny Makita där jag redan har batterier på 5ah till. Men kommer motorn vara starkare? det står ju inget..
Mvh Liljewall
Anledningen till att jag frågar är att jag har en Dewalt 18V ifrån 2003 någon gång med ett 3ah batteri.
Och vill kapa igenom reglar som är 45x70 och den bara dör hela tiden.
Funderar på en ny Makita där jag redan har batterier på 5ah till. Men kommer motorn vara starkare? det står ju inget..
Mvh Liljewall
Av någon korkad anledning så vill nästan ingen skriva ut vilken effekt de har på batterimaskiner. Batteriet säger inget om vad som kan levereras i effekt bara hur mycket energi som totalt finns i batteriet.
Om en maskin dör så behöver du veta om det var batteriet som dog eller maskinen.
Om batteriet dog så klarade det inte leverera vad maskinen ville ha och tvärt om.
Rimligtvis så är det batteriet i ditt fall om det är från 2003.
Om en maskin dör så behöver du veta om det var batteriet som dog eller maskinen.
Om batteriet dog så klarade det inte leverera vad maskinen ville ha och tvärt om.
Rimligtvis så är det batteriet i ditt fall om det är från 2003.
Batteriet är 100% kompatibelt. köpt på Kjell & Company förra sommaren. Märket är Jupio, model nr: PDW0019 Som skall passa till hela serien av verktyg från då. Jag har kört detta batteri i både borrskruvdragare samt tigersåg och sticksåg fungerar jättebra!
Det känns mest som att motorn bara är slö på dewalt cirkelsågen.
Och cirkelsågen jag har är en DW936
L Liljewall skrev:Batteriet är 100% kompatibelt. köpt på Kjell & Company förra sommaren. Märket är Jupio, model nr: PDW0019 Som skall passa till hela serien av verktyg från då. Jag har kört detta batteri i både borrskruvdragare samt tigersåg och sticksåg fungerar jättebra!
Det är mycket troligt att motorn på en maskin från 2003 är slö och sliten. NiMH batterier och Li batterier går inte heller att jämföra rakt av till Li batteriernas fördel. Moderna batteriklingor klarar utan problem att kapa regelvirke, själv använder jag en blå bosch dito.
Skulle inte förvåna mig om det är kolborstarna som är slut. Som sagt gammal maskin. Men åter till min första fråga. Dessa maskiner har inget sätt man kan se hur stark dom verkligen är? Utöver att dem möjligtvis är 18V och X varv per minut?
Nä, det är nog så. batteri köpte jag då jag har flera verktyg från samma serie. Men håller på och uppgraderar lite nu och därav fråganStefan N skrev:
Hur är klingan? Du borde kanske fundera på att byta eller slipa om då den sannolikt är slö.
Moderna klingor avsedda för batterisågar är dessutom väldigt tunna, jag handlade nyligen dewalt-klingor som har 1,65 mm breda tänder och det skär betydligt lättare än standardklinga för cirkelsåg som ofta är drygt 2 mm.
Moderna klingor avsedda för batterisågar är dessutom väldigt tunna, jag handlade nyligen dewalt-klingor som har 1,65 mm breda tänder och det skär betydligt lättare än standardklinga för cirkelsåg som ofta är drygt 2 mm.
Visst skulle man nog kunna leta sig en ny klinga. har dock inte hittat rätta måtten för den än i butik. Men så överjävlig är den inte.nanowire skrev:
Hur är klingan? Du borde kanske fundera på att byta eller slipa om då den sannolikt är slö.
Men nu hamnar vi ändå lite offtopic. Vi snöar in på vad som är felet på min cirkelsåg. 
När jag egentligen undrar om man inte kan se hur starka maskinerna är. Men det kanske inte går på dessa maskiner verkar det som. Jag tycker det verkar högst märkligt. Kanske finns en förklaring?
När jag egentligen undrar om man inte kan se hur starka maskinerna är. Men det kanske inte går på dessa maskiner verkar det som. Jag tycker det verkar högst märkligt. Kanske finns en förklaring?
Klicka här för att svara