Ni som har erfarenhet av träsvarvning - vilket/vilka fabrikat av svarvstål är bäst? Var kan man köpa dessa?
 
Hej
Sök på svarvulf så kommer du att se duktig skålsvarvare.
Som använder väligt få verktyg.
 
Kan inte ge några tips på fabrikat, men varje gång jag går ut på sidor för att kolla på nya så knockas jag av priset på svarvstål. Jag har köpt alla mina stål på blocket när det kommer ut i närheten av mig.
 
C.I Fall, Crown, Robert Sorby eller annat fabrikat? Är det någon skillnad på hur länge de håller skärpan och hur de är när de ska slipas? Verktygen ska ju användas i många år så jag vill inte köpa något ”halvbra”. Någon med egen erfarenhet som kan dela med sig om vad som är bra?
 
Ekonoma i Själevad var ett kvalitetsmärke för ett antal år sedan men jag vet inte om de finns kvar. Jag har en svarvskölp av deras tillverkning och den håller skärpan bättre än det mesta.

C.I.Fall har flyttat sin tillverkning till någon underleverantör i Kina och redan före flytten var stålkvaliteten halvbra och knappast blev den bättre.

Alla mina svarvstål är antingen köpta begagnade för småpengar eller egen tillverkning så jag vågar inte uttala mig om vad som är köpvärt på dagens marknad.
 
H heimlaga skrev:
Ekonoma i Själevad var ett kvalitetsmärke för ett antal år sedan men jag vet inte om de finns kvar. Jag har en svarvskölp av deras tillverkning och den håller skärpan bättre än det mesta.

C.I.Fall har flyttat sin tillverkning till någon underleverantör i Kina och redan före flytten var stålkvaliteten halvbra och knappast blev den bättre.

Alla mina svarvstål är antingen köpta begagnade för småpengar eller egen tillverkning så jag vågar inte uttala mig om vad som är köpvärt på dagens marknad.
Tack för informationen. Jag visste inte att C.I.Fall har slutat med tillverkningen. Men jag misstänkte att det inte är som förut.
 
En bekant köpte en av plankhejarna som de sänksmidde verktygen i. Då han var där och hämtade den så höll de på och tömde hela fabriken och den mesta utrustningen gick till skrot.
 
Även om företagsnamnet finns kvar så har ju onekligen en epok avslutats när man inte har egen tillverkning. Hur är det med de engelska tillverkarna? Är det också verktyg från Kina?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.