Sen killgissar/anser jag utan att egentligen veta ett dyft att man borde tvätta förfilter i en separat grogg så att man inte överför lort från det till finfiltret.

Redigerat:
Det ser ut som att T-röd kostar ca 150 kr / 4 liter så 37,5 kr / l medan BIO Etanolen kostar 30 kr / l men så måste man köpa 25 liters dunkar. Inte för att det är en jätteskillnad i pris men det kan vara värt att känna till.

Det verkar vara lite slutsålt för tillfället men annars brukar jag köpa isopropanol hos Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/...uxorparts-ipaclean-isopropanol-1000-ml-p18356

useless useless skrev:
T-röd är inte 100% etanol, så du kan inte blanda med 30% vatten om resultatet ska bli 70%. Jag hade nöjt mig med outspädd T-röd. Det gör väl inget om det blir mer än 70% alkohol?

Kemetyls T-röd innehåller minst 75% etanol.
[länk]
Enligt databladet du länkar till så är det som inte är etanol huvudsakligen isopropanol så i detta fallet så kan man betrakta det som 100% "desinfekterande sprit". 70% T-röd och 30% vatten gäller alltså fortfarande.
Om jag minns rätt från kursen i mikrobiologi för ett halvt liv sedan så är just 70% sprit det optimala för desinfektion. 70% sprit dödar bakterier och virus effektivare än 100% sprit vilket är anlednigen till att det var flaskor med just 70% som förr såldes på apoteken (mot recept) som "läkarsprit".

PNO PNO skrev:
...
Det räcker alltså med att lägga maskerna i diskbalje med ljummet vatten och diskmedel? Eller ni borstar och har er på dem också? Kanske dum fråga med tanke på att ni är brandmän men är ni helt säkra på att detta räcker?

Jo jag tvättar min mask regelbunder med YES och det är svårt att får ur allt vatten men det är ju inte många cl som stannar kvar och man kan ju tänka sig att sprit avdunstar rätt snabbt när det inte är tillslutet. Bror såklart på vad det är för masker, min är bara en halvmask.

S snowjim skrev:
Det räcker alltså med att lägga maskerna i diskbalje med ljummet vatten och diskmedel? Eller ni borstar och har er på dem också? Kanske dum fråga med tanke på att ni är brandmän men är ni helt säkra på att detta räcker?

Jo jag tvättar min mask regelbunder med YES och det är svårt att får ur allt vatten men det är ju inte många cl som stannar kvar och man kan ju tänka sig att sprit avdunstar rätt snabbt när det inte är tillslutet. Bror såklart på vad det är för masker, min är bara en halvmask.
Normalt så är det ju sot och annat ohälsosamt som vi vill ha bort. Då är diskmedel riktigt effektivt. Självklart använder man borste, gnuggar med fingrar m.m. efter behov. Invändigt brukar man gnugga rätt rejält, speciellt nertill i innermasken. Mängden ansamlat snor där kan vara betydande...

Om jag är säker på att det räcker? nej, ingen aning. Men även när det inte är coronavirus så är vi ungefär 250 personer som delar på samma andningsskydd och smittspridning via andningsskydden är inte något problem annars. Men man ska ju också komma ihåg att skydden normalt, om de lämnas in på tvätt, blir liggande ganska många dygn innan de är ute i omlopp igen. Tid är ju också ett skydd.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:

Du vill alltså virusbefria din mask? Hur mycket misstänkt virus exponerar du den för?

Sundströms kan inte rekomendera T-röd denna lösning har även andra komponenter i sig. Jag antar att man helt enkelt inte testat med T-röd.

Men det betyder egentligen att om man ska vara safe och ev inom garanti så ska man använda BIO Ethanol som jag hittade.

S
siggebo siggebo skrev:
Sen killgissar/anser jag utan att egentligen veta ett dyft att man borde tvätta förfilter i en separat grogg så att man inte överför lort från det till finfiltret.
Det lär inte vara nödvändigt att använda förfilter i vanliha miljöer mot virus.
Förfilter ska också ändå bytas dagligen i dammiga miljöer om de ska skydda finfiltret.

Det visade sig vara riktigt svårt att få tag på rätt etanol. Den Brineol BIOEtanol jag hittade var tänkt att användas som köldmedium i värme\kylanläggningar. D.v.s den finns ett par andra komponenter merän Etanol. Hade jag fått tag på ren BIOEtanol hade det troligen varit det bästa, de är så nära man kan komma "vanlig" Etanol. T-Röd har aceton och färgämne som båda kan påverka det man rengör negativt.

Just nu är jag inne på att köra med spolarvädska som iallafall har minst 70% etanol. Det finns ett par andra komponenter här men spolarvädska är ändå gjort för att rengöra och att inte slita på gummi\sillikon\plast. De har med all säkerhet räknat in att man kan få det på händerna så det kan ju inte vara vidare farligt om man inte dricker det.

Redigerat:
Den enda rena etanol som finns säljs på systembolaget. Alla andra produkter baserade på etanol måste ha tillsatser som gör dom odrickbara.
Den renaste med hög alkoholhalt är den som säljs som brine-vätska.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ren etanol är tämligen enkelt att göra själv. Du kanske har någon bekant eller bekantsbekant du kan köpa från..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.