2 235 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Har någon erfarenhet av Wolfcraft styrskena?
Jag har en Bosch POF 1200 AE handöverfräs och behöver köpråd för styrskena. Hittade några gamla trådar på forumet men länkarna fungerar inte.
Finns det någon liten och enkel variant av styrskena som inte är för proffs? Bosch har en serie som heter FSN men det skulle kosta mer än hela fräsen. Därför funderar jag på Wolfcraft FKS 115 som har mer humant pris, har någon erfarenhet av den för liknande ändamål?
https://www.bauhaus.se/styrskena-wo...IOU37Lg00zSAfSwvY9s3vhTlvYLRJQRYaAvi5EALw_wcB
Vad jag vill göra: Fräsa en rak linje. Provat med (1) parallellstaget som ingick, jag upplever den som värdelös för ibland råkar jag trycka lite ifrån materialet och då fräser den fel. (2) Placera en träskiva som motstånd, men maskinen vibrerar så starkt så kammarna släpper lite och även där blir fräsningen fel. Min kunskapsnivå är väldigt dålig inom bygg.
Finns det någon liten och enkel variant av styrskena som inte är för proffs? Bosch har en serie som heter FSN men det skulle kosta mer än hela fräsen. Därför funderar jag på Wolfcraft FKS 115 som har mer humant pris, har någon erfarenhet av den för liknande ändamål?
https://www.bauhaus.se/styrskena-wo...IOU37Lg00zSAfSwvY9s3vhTlvYLRJQRYaAvi5EALw_wcB
Vad jag vill göra: Fräsa en rak linje. Provat med (1) parallellstaget som ingick, jag upplever den som värdelös för ibland råkar jag trycka lite ifrån materialet och då fräser den fel. (2) Placera en träskiva som motstånd, men maskinen vibrerar så starkt så kammarna släpper lite och även där blir fräsningen fel. Min kunskapsnivå är väldigt dålig inom bygg.
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Jag kör rätt hål och tar lite åt gången så 2mm sen ytterligare 2mm, osv. Maskinen är mycket kraftig och jag är klen det är väldigt tufft för mig att få det perfekt. Jag önskar som i en bordssåg att man har en skena som man bara drar och så zing är det klart.raveper skrev:
Kycklingen skrev:
Jag har en Bosch POF 1200 AE handöverfräs och behöver köpråd för styrskena. Hittade några gamla trådar på forumet men länkarna fungerar inte.
[länk]
Vad jag vill göra: Fräsa en rak linje. Provat med (1) parallellstaget som ingick, jag upplever den som värdelös för ibland råkar jag trycka lite ifrån materialet och då fräser den fel. (2) Placera en träskiva som motstånd, men maskinen vibrerar så starkt så kammarna släpper lite och även där blir fräsningen fel. Min kunskapsnivå är väldigt dålig inom bygg.![]()
Bosch POF modell kan göras till en funktionsdugliga fräsar för repetitivt arbete genom några hyfsat enkla ingrepp:
1. Montera en längre bit plant virke på anhållet.
2. Byt ut bottenplattan mot en fyrkantig bit plywood eller akrylplast
Överkurs
3. Demontera höjdreglaget och lås fräsen i höjdled genom att direkt skruva på muttern med en skiftnyckel.
4. Byt ut sladdstället mot en längre och följsam kabel.
När du gjort steg 1) och 2) är problemen (1) och (2) lösta.
Bara steg 1) var fullgott för 1 km spårfräsning för att bygga faltak.
Steg 2 funkar fint för att använda fräsen mot rätskiva, t ex ett stycke aluminium eller ett vattenpass. Med rundade hörn på den kvadratiska bottenplattan går det smidigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden