Har sen några veckor FTX i huset, med ett aggregat från Fläktwoods, RDAF Mini.

Den står på nåt sommarläge nu, men sista dagarna har det ju varit kallare ute än inne, och man tycker att aggregatet borde värmeväxla då? Kollade o displayen igår och den ser ut som nedan.

Frånluften alltså 22 grader, borde den inte då klara att värma den vid tillfället 13-gradiga uteluften mer än till 16 grader (upp till börvärdet 18 typ) ? Och så undrar jag hur återvinningen 9% egentligen räknas fram?

Display visar temperaturer och inställningar för Fläktwoods FTX-system, inklusive tilluft och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
9% borda vara utsignal till värmeväxlaren, inte verkningsgrad, den borde öka, om den inte håller börvärdet på 18c.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Tack, självklart är inte FTX nån ersättning för det riktiga värmesystemet, men någon värme vill man ju ändå spara genom växlingen. Men funderar på om det i praktiken verkligen har någon betydande effekt. Känner en som installerat nyligen och hade väldigt bra verkningsgrad i vintras, men det syntes knappt alls på räkningen för uppvärmning. Vad är då poängen med värmeväxlingen i ett FTX undrar man ju. Ska det bara ses som en liten bonus i marginalen som i en del fall kan vara försumbar typ?

Om du har en effektiv uppvärmning, typ värmepump, blir det inte så mycket billigare för ftx värmer ändå delvis med el. Om du däremot bara värmer med el bör ftx göra räkningen billigare då det krävs mindre eluppvärmning. Som med alla energieffektiviseringar.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, själv har jag bergvärmepump, men med ett radiatorsystem byggt för värmepanna, vilket gör att jag har en rätt brant kurvlutning på pumpen.

Sen har det förstås med komfort att göra, man vill undvika kallras från "direkta" friskluftsintag.

Komfort är en bra anledning till ftx

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Och frisk luft. Även om besparing i mätbara procent kanske utgår efter installation av ftx bör det jämföras med ventilation med samma flöden utan återvinning, jämförelse mot fd. Självdrag blir missvisande

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Absolut, och på vintern med noll grader ute bör ju tilluften hålla en betydligt behagligare temperatur än den vi idag får in via fönsterventilerna. Då hoppas man ju att siffrorna i displayen visar en temperatur på tilluften närmare frånluftens värde än det man ser nu på sommaren (på bilden i första inlägget).

Kommer in på en fråga om dessa friskluftsintag som är mer generell och nog bör bli en annan tråd. :)

Jag har själv ett FTX med roterande värmeväxlare. Jag har mätt upp följande:
Utomhustemperatur 14,5
Efter 5m till FTX 15,5
Efter en stoppad rotor 19,5
Till luft på övervåningen 22,7
Rumstemperatur 23,2

Alla element från, förutom handdukstorkar vattenbaserade i badrummen.

Den roterande värmeväxlaren är stoppad men det är en stor "metallklump" och värms upp på ena sidan med frånluften från badrum och tvättstuga (jag har köksfläkten direkt ut till taket).

Jag önskar också kallare Tilluft i rummen, och tror att luften blir uppvärmd av rumstemperaturen då alla luftrör är oisolerade, förutom Avluften från FTX som går ut till taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.