hej alla.
Har köpt boxen på elgiganten. Fick ett bra pris när jag även köpte fläkten därifrån. Märket på boxen är Elektrolux men den tillverkas av Torfors. Den fanns i El.lux fläktbroschyr. Dock har jag inte kopplat in den ännu pga att uttaget som ska försörja fläkten och boxen inte hamnade rätt. Elektrikern har dessutom semester så jag går i väntans tider för att få upp fläkten.
Helsod, denna hjälper dig garanterat. Spjället i denna fungerar som spjället i en alliancefläkt och förhindrar att varm luft sugs ut ur köket då fläkten inte används. Vad bostadsrättsföreningen skriver kan du nog ta med en nypa salt då denna box verkar vara en relativt ny grej och inte ännu upptäckt av den stora massan. Dock bör du låta en ventexpert justera flödena så att det blir rätt. Snacka även med föreningen och förklara läget så ska du se att det löser sig.
För er som funderar på denna så ska jag tillägga att det finns två olika modeller, en rak för imkanaler som kommer genom tak och en 90-graders för imkanaler som kommer genom vägg. Ring till tillverkaren torfors om ni har några frågor, personen jag pratade med var väldigt hjälpsam och förklarade vad jag behövde för grejor. Boxen ska fästas i en stos som heter kgvz eller nåt liknande. Exakt beteckning på denna hjälper Torfors personal er med.
Kan återkomma när jag fått upp fläktaset.

Om man inte kollar med styrelsen vad som gäller för fläktar så kan man råka ut för att de helt sonika klipper av en fläkt som riskerar att sprida brand i huset. Det gör min förening varje år, när någon stackare tänkt sig att de "inte ska fråga för mycket" ;-) Det beror förstås på hur ventilationssystemet ser ut, men vissa kanaler kan sprida brand om man kopplar in vanlig fläkt istället för att köra med kolfilterfläkt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.