M
Ska köpa pax-fläkt till tvättstugan.
Ska man välja modell 230 eller 231? Skillnaden vad jag förstått är att 231 har kallrasspjäll, behövs detta? Har självdrag som ventilation, sutteränghus. Tvättstugan i källarplan.

Jag rekommenderar att du köper en fläkt MED kallrasskydd! Du kommer ångra dig annars.

M
Men jag har hört från vissa att man inte ska ha kallrasskydd med hus som har självdrag.
Kanske tokigt tänkt....?

Vår fläkt i tvättstugan (källarplan) saknar kallrasskydd, och jag har inte upplevt några problem.
Vi har också självdrag, och ventilationskanalen går ut på taket vid skorstenen.

M
Denna paxfläkt kommer gå rakt ut mot yttervägg.

martin79 skrev:
Denna paxfläkt kommer gå rakt ut mot yttervägg.
Ja, då hade jag nog också valt med kallrasskydd.

Men om du har självdrag har du väl normalt ingen frånluft rakt ut genom väggen?

M
Nej, det sitter en tilluftsventil nu. Men jag vill sätta dit Pax-fläkt för att få ett bättre inomhusklimat i tvättstugan. Få ned fuktigheten efter tvätt, dusch osv.

Har gjort en specialare i tvättstugan vid renovering. Har en frånluftsventil i murstocken och en tilluftsventil i ytterväggen med en termostatventil. Sedan blev det ett hål i ytterväggen över där den tidigare tilluften för pannrummet kom in, har nu värmepump, och där monterade jag en PAX 231, dvs med kallrasskydd, för att kunna få extra ventilation vid behov, t.ex. efter bastubadet.

martin79 skrev:
Nej, det sitter en tilluftsventil nu. Men jag vill sätta dit Pax-fläkt för att få ett bättre inomhusklimat i tvättstugan. Få ned fuktigheten efter tvätt, dusch osv.
Du har inte funderat på en liten avfuktare istället?

M
Köpte mig en PAX 231, fick tag i en sprillans ny för 800kr så jag slog till!

Känns som om det blir tokigt att montera en frånluftsfläkt i en tilluftsventil. Borde du inte försöka sätta fläkten så att den utnyttjar den befintliga tilluftsventilen, tex i murstocken eller vad du nu har för frånluftssystem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.