28 721 läst ·
7 svar
29k läst
7 svar
Undertryck - Hur gör man?
Hur gör man rent praktiskt för att få ett litet undertryck i huset både på 1: vån och 2: våning? Vi har haft hit snickare som har satt diffusionspärr men slarvat en hel del. De har tejpat vissa skarvar med silvertejp(funkar det?) och ibland saknas överlapp (1-2 cm kallar jag inte överlapp), de har inte tejpat överlappen där det är mer än 20 cm. Jag har även haft hit en ventilationskille som har mätt i alla frånluftsrör och till-luftsventilationer och räknat ut vilken genomströmningshastighet det skall var. Han vill dock inte skruva så att det blir undertryck då han säger att dörrar slår igen den sista biten samt kan låta när de står och slår fram-och-tillbaka. Han säger att han har skruvat så att det är "jämnvikt" varken över- eller under-tryck.
Jag vill dock ha lite undertryck då jag är orolig för fukt i väggar och tak. Ändrar jag hastigheten på frånluftsfläkten eller öppnar jag frånluftsventilerna lite till? Hur ser jag att det är undertryck?
//Honeybun
Jag vill dock ha lite undertryck då jag är orolig för fukt i väggar och tak. Ändrar jag hastigheten på frånluftsfläkten eller öppnar jag frånluftsventilerna lite till? Hur ser jag att det är undertryck?
//Honeybun
Har du en Nibe 360P har du bara frånluft i huset och friskluft via ventiler i väggen/fönster.
Undertrycker blir det alltså alltid då, hur stort beror på flödet man drar in genom friskluftsventilerna + otätheter i huset.
Förstår inte riktigt vad ventilationskillen menar när ha förklarat för dig, du har bara en frånluftsfläkt och kan därför aldrig "balancera" trycket i huset.
Undertrycker blir det alltså alltid då, hur stort beror på flödet man drar in genom friskluftsventilerna + otätheter i huset.
Förstår inte riktigt vad ventilationskillen menar när ha förklarat för dig, du har bara en frånluftsfläkt och kan därför aldrig "balancera" trycket i huset.
Som FrittDrag säger har du enbart frånluftsventilation och då har du undertryck i huset. Man kan inte ha en balanserad ventilation med enbart mekanisk frånluft som du har.
Vill du testa att du har undertryck i huset kan du ta lite toapapper och se om det fastnar i frånluftsdonen. De sitter i badrum/wc , tvättstuga, kök och ev klädkammare.
Du kan också känna det i ytterdörrarna att de suger fast lite då du ska öppna dem.
Har någon injusterat ventilationen mäter man frånluften med en tratt och ser till att det suger tillräckligt så de tillsammans byter all luft i huset varannan timme. Se till att ha alla friskluftsventiler öppna fullt så du sprider tilluften jämnt i hela huset.
Vill du testa att du har undertryck i huset kan du ta lite toapapper och se om det fastnar i frånluftsdonen. De sitter i badrum/wc , tvättstuga, kök och ev klädkammare.
Du kan också känna det i ytterdörrarna att de suger fast lite då du ska öppna dem.
Har någon injusterat ventilationen mäter man frånluften med en tratt och ser till att det suger tillräckligt så de tillsammans byter all luft i huset varannan timme. Se till att ha alla friskluftsventiler öppna fullt så du sprider tilluften jämnt i hela huset.
Tack för svaren. Det stämmer att jag har endast frånluftventilation med tillluft via Fresh 90 i väggarna. Då behöver jag inte oroa mig för så mycket fukt i väggarna då det alltid sugs lie utomhusluft in genom alla håligheter. Enligt det besiktningspapper som jag fick utav ventilationkillen räknade han med att det skulle vara 0,35 liter/m2. Han beräknade något flödesvärde på varje våning för sig. 0,35 x110 m2 = 38,5 liter(1: vån) sedan tog han 0,35x83m2=29,05 liter(2:a vån). Han delade upp de olika resultaten på antalet luft don som fanns på respektive våning och sedan gjorde han mätningar med någon tratt. Jag tror att han hade lite högre luftintag i bad och tvätt än i köket.
Hugin diskutionen om diffspärr kan bli hur lång som helst 
Men som jag ser det kvittar det hur mycket undertryck man har, har du högre fuktinnehåll i luften inne kommer den börja försöka krypa ut genom ytterväggarna (naturen vill utjämna allt).
Men man kan se så här, att med undertryck i huset och bra ventilation minskar man belastningen på diffspärren.
(så ser jag på det).
Men som jag ser det kvittar det hur mycket undertryck man har, har du högre fuktinnehåll i luften inne kommer den börja försöka krypa ut genom ytterväggarna (naturen vill utjämna allt).
Men man kan se så här, att med undertryck i huset och bra ventilation minskar man belastningen på diffspärren.
(så ser jag på det).
Klicka här för att svara