9 358 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Ventilationen - Självdrag
Hej!
Jag har ett par funderingar angående självdrags ventilation, vad jag förstått och lyckats läsa mig till är att den här typen ej får användas idag på ny byggnationer, är det pga att den inte är tillräckligt effektiv eller av annan anledning?
Vad har egentligen den här typen av ventilation för nackdelar?
Kan man uppgradera till någon form av mekanisk och vad i runda slängar skulle ett sådant kalas kosta?
Är det prut läge på ett hus med självdrag?
Hoppas någon vänlig själ vet mer än mig
Tack på förhand Mvh Robel
Jag har ett par funderingar angående självdrags ventilation, vad jag förstått och lyckats läsa mig till är att den här typen ej får användas idag på ny byggnationer, är det pga att den inte är tillräckligt effektiv eller av annan anledning?
Vad har egentligen den här typen av ventilation för nackdelar?
Kan man uppgradera till någon form av mekanisk och vad i runda slängar skulle ett sådant kalas kosta?
Är det prut läge på ett hus med självdrag?
Hoppas någon vänlig själ vet mer än mig
Tack på förhand Mvh Robel
Hus med självdrag är inte helt täta utan luft cirkulerar i husets otätheter,på 70-talet under nån energikris så kom de en lag att alla hus skulle byggas täta och då var man tvungen att ha typ mekanisk ventilation för att luften inte skulle stå stilla. vet inte hur de blir riktigt om man installerar mekanisk ventilation i ett hus med självdrag..
har också självdrag, och lite problem med ventilationen, vilken jag ska försöka fixa med friskluftsventiler eller någe, huset verkar vara för tätt...
har också självdrag, och lite problem med ventilationen, vilken jag ska försöka fixa med friskluftsventiler eller någe, huset verkar vara för tätt...
Jag har monterat dragfläkt på taket i självdragshus. Självdraget är helt enkelt för snål tycker jag, med dagens krav på färsk luft för livskvaliteten.
Pga fönsterbyte har huset blivit så tätt att jag dessutom satt friskluftsventiler i sovrummen.
Dessutom duschar och tvättar vi som folk MYCKET mer 2008 är 1963 då mitt hus är byggt.
Pga fönsterbyte har huset blivit så tätt att jag dessutom satt friskluftsventiler i sovrummen.
Dessutom duschar och tvättar vi som folk MYCKET mer 2008 är 1963 då mitt hus är byggt.
Hej!
I vårt 1,5 plans hus från 1920 har vi enbart frånluft via mekanisk fläkt i badrummet, (fresh), samt via skorstenen i vardagsrummet. Huset blev fasadteglat någon gång på 70-80 talet och då passade man givetvis på att mura igen alla tilluftsdon. Nu gör det inte alltförmycket eftersom fönster och dörrar är otäta, som sig bör i gamla hus, men vi kommer ändå att braka in ett tilluftsdon på ovanvåningen eftersom luften står ganska stilla däruppe.
//Fredrik
I vårt 1,5 plans hus från 1920 har vi enbart frånluft via mekanisk fläkt i badrummet, (fresh), samt via skorstenen i vardagsrummet. Huset blev fasadteglat någon gång på 70-80 talet och då passade man givetvis på att mura igen alla tilluftsdon. Nu gör det inte alltförmycket eftersom fönster och dörrar är otäta, som sig bör i gamla hus, men vi kommer ändå att braka in ett tilluftsdon på ovanvåningen eftersom luften står ganska stilla däruppe.
//Fredrik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har självdrag och bra drag förutom kanske under juli månad. Vilket är lite synd då hade det behövts också. Men som sagt annars funkar det bra så länge man har ventilerna öppna.
Vårt trähus från 30-talet har inga tilluftsventiler alls, och frånluft i köksfläkt och gammal badrumsfläkt.
Kan man ventilera för mycket? Skulle vilja sätta in tilluftsventiler i alla sovrum och sen sätta in PAX260 fläktar i badrum och tvättstuga.
Den fläkten går kontinuerligt hela tiden men ökar varvtalet vid inställt fuktvärde.
Så länge man inte upplever drag i huset är det då fel att ventilera mycket, alltså ha ett par såna fläktar som ständigt går?
Kan man ventilera för mycket? Skulle vilja sätta in tilluftsventiler i alla sovrum och sen sätta in PAX260 fläktar i badrum och tvättstuga.
Den fläkten går kontinuerligt hela tiden men ökar varvtalet vid inställt fuktvärde.
Så länge man inte upplever drag i huset är det då fel att ventilera mycket, alltså ha ett par såna fläktar som ständigt går?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Att ventilera för mycket: frisk luft i huset är bra för hälsan, men på vintern kan det bli ganska dyrt att ta in kall uteluft, värma upp den 30 grader och sedan blåsa ut den genom ventilationen. Vårt hus saknade ventilation på övervåningen när vi köpte det, vi har tagit upp ett hål till skorstenen från badrummet samt friskluftsventiler i sovrummen på övervåningen, och resultatet är mycket bättre luft, samt mycket mindre fukt i huset (vi har en mätare). På vintern räcker det med självdrag, från vår till höst använder vi en fläkt som drar ut luften ur badrummet.
Självdrag behöver inte betyda att huset är otätt, utan att mekanisk ventilation saknas. Vi har gott om tilluftsventiler från 40-talet, och det var nog inte meningen att tilluften skulle komma genom springor runt fönster etc då heller.
Självdrag behöver inte betyda att huset är otätt, utan att mekanisk ventilation saknas. Vi har gott om tilluftsventiler från 40-talet, och det var nog inte meningen att tilluften skulle komma genom springor runt fönster etc då heller.
I vårt hus med självdrag från -60 finns ventiler i samtliga rum med kanaler som går upp till en gemensam takhuv och resten använder kanaler i skorstenen. Badrum och fläkt har egna takhuvar. Även tre kanaler från källaren har denna typ av anslutning. Har kompletterat tvättstugan och badrum i källaren med vanlig PAX-fläkt för att kunna öka ventilationen vid behov.
Hus -37. Tilluft i samtliga rum från börjna, igentätade under senare år. NUmera öppnade igen.
Tvåvåningshus ger bra drag, dock så vädrar vi mycket med öppna fönster på sommaren, ovanvåningens fönster står halvöppna nästan jämtnär det är varmt ute.
Glömde tillägga det samma som -MH- skrev att vi under sommarhalvåret nästan alltid har fönstret i sovrummet och vardagsrummet öppet med en liten springa.
Inte high tech men fungerar i praktiken då självdraget är dåligt, resten av året blir det istället att strypa frånluftsventilerna. Risken med självdragshus och dålig luft är nog störst om man renoverar och "plastar igen" enligt nuvarande byggstandard.
Vi har renoverat och byggt om men skippat all plast i väggarna då vi aldrig kommer att få detta helt tätt och huset inte är konstruerat för det.
Inte high tech men fungerar i praktiken då självdraget är dåligt, resten av året blir det istället att strypa frånluftsventilerna. Risken med självdragshus och dålig luft är nog störst om man renoverar och "plastar igen" enligt nuvarande byggstandard.
Vi har renoverat och byggt om men skippat all plast i väggarna då vi aldrig kommer att få detta helt tätt och huset inte är konstruerat för det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden