Jag håller nu på att montera fuktspärr och glespanel i taket och försöker tänka lite i förväg.. I köket ska vi ha en Köksfläkt med extern motor (monterad på taket). Att redan nu dra ett isolerat spirorör genom taket och montera genomföringar + motor på taket känns logiskt , men för att veta vilken motor jag ska köpa måste jag väl bestämma redan nu vilken fläktkåpa jag ska ha så småningom? Jag antar att olika fläktkåpor kräver olika motorer för att styrningen på kåpan ska lira?

Dom flesta kåpor klarar av att driva en köksfläkt upp till 300Watt utan några större problem, som exempel är den största takfläkten som finns på Fjärsåkupans sida på cirka 180W..
Glöm inte ljudfälla om du vill slippa lyssna på takfläkten, och självklart elkabel mellan takfläkt och kökskåpa (är så lätt att glömma) ;)

Tack för tipsen, jag monterar nog dit en TKC400 från Östbergs tror jag. Hur gör jag med ljuddämpare egentligen, en vanlig ventilationsdämpare ryms väl inte inuti fläktröret? Finns det några extra kompakta dämpare att få tag på?

Ljuddämparen är en detalj som monteras i kanalsystemet, man får alltså kapa en bit.
Ljuddämpare är normalt 5cm alltså diametern är 10cm mer än kanalstorleken, längden är 60cm eller 90cm (finns även andra längder men dom är vanligast).
Men du skall ändå ha 3cm isolering på kanalen så ljuddämparen bygger bara lite till (ljuddämparen behöver inte isoleras).

Strålande, då är jag helt med på banan. Återstår bara att komma fram till var röret skall mynna ut i undertaket :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.