5 079 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Kan jag ha frånluftsventil i vägg rakt ut med bra resultat
Är det på en övervåning så kan det funka som frånluft om den sitter högt upp. Då kan en del av undervåningens luft komma upp och tryckas ut genom ventilen. Förvänta dig inte nån stor förbättring. Sitter däremot ventilen på undervåningen så kommer den troligen att fungera som friskluftsintag om ingen har öppnat nåt fönster nån annan stans i huset.
Räcker det med tilluft eller måste jag ha frånluft också? Om tilluften räcker så är ju det att föredra. Behöver jag någon fläkt då eller sköts det icke mekaniskt ?Mikael_L skrev:
Är entréplan och har vinden ovanför med massa isolering på. Sovrummet är förlångt ifrån murstocken att kunna dra dit på ett vettigt sätt. Den hamnar ju caE exerg skrev:Är det på en övervåning så kan det funka som frånluft om den sitter högt upp. Då kan en del av undervåningens luft komma upp och tryckas ut genom ventilen. Förvänta dig inte nån stor förbättring. Sitter däremot ventilen på undervåningen så kommer den troligen att fungera som friskluftsintag om ingen har öppnat nåt fönster nån annan stans i huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
L Linkan90 skrev:Räcker det med tilluft eller måste jag ha frånluft också? Om tilluften räcker så är ju det att föredra. Behöver jag någon fläkt då eller sköts det icke mekaniskt ?
Är entréplan och har vinden ovanför med massa isolering på. Sovrummet är förlångt ifrån murstocken att kunna dra dit på ett vettigt sätt. Den hamnar ju ca
Ta bort tätningslisten i överkant av fönstret. Då får du "svart på vitt" på hur det skulle fungera om du skulle monterat en ventil. Suger det inte in såpass mycket luft att du känner det med utsidan av handen när du håller den 10 cm från där tätningslisten satt, har du för lite undertryck i huset och bör nog fundera på att förstärka frånluften i huset med fläkt/arL Linkan90 skrev:Räcker det med tilluft eller måste jag ha frånluft också? Om tilluften räcker så är ju det att föredra. Behöver jag någon fläkt då eller sköts det icke mekaniskt ?
Är entréplan och har vinden ovanför med massa isolering på. Sovrummet är förlångt ifrån murstocken att kunna dra dit på ett vettigt sätt. Den hamnar ju ca
Om luft ska in i huset någonstans måste självklart samma mängd ut också.L Linkan90 skrev:
Men sätter du en frånluftsventil där så ska det å andra sidan in frisk luft i samma mängd någonstans.
Att har tilluft i sovrum och vardagsrum och frånluft i badrum och kök är att föredra. Problemet kan vara att styra luftflödena dit man vill, då termik och luftfuktigheten gör att luften inte alltid gör som man vill.
För att ta några, lite spridda, saker.
Frånluft kan ordnas med självdrag, eller så kör man mekanisk frånluft.
Problemet med självdrag är att ventilationsflödet varierar stort över året, mycket ventilation på vintern, lite, eller inget, på sommaren. På den tiden man nästan varje dag eldade i en kökseldstad så ordnades sommarens ventilation rätt OK.
Det lite jobbiga med att styra luftens väg är att varm luft har lägre densitet, och fuktig luft har också lite lägre densitet. Så den luft man egentligen vill ha ut brukar stiga inne i huset.
Har man 1 våning så brukar det vara marginella problem, man tar gärna frånluft högt upp i rummen, tilluft kan tas på mer valfri höjd.
Men blir det en våning till så börjar problemen, den varma fuktiga inomhusluften stiger till övervåningen och skapar ett övertryck som gör det svårt att få tilluft att fungera.
Jag märkte det själv när jag kollade och såg att mina tilluftsdon högt upp nära tak på övervåningen inte alls fungerade, det gick ut luft där, istället för in.
Så just nu håller jag på och ska sätta in don under fönstren på ÖV, med tanke på att de ska kunna börja fungera som tilluft. Får plugga hålen uppe sen.
Frånluft kan ordnas med självdrag, eller så kör man mekanisk frånluft.
Problemet med självdrag är att ventilationsflödet varierar stort över året, mycket ventilation på vintern, lite, eller inget, på sommaren. På den tiden man nästan varje dag eldade i en kökseldstad så ordnades sommarens ventilation rätt OK.
Det lite jobbiga med att styra luftens väg är att varm luft har lägre densitet, och fuktig luft har också lite lägre densitet. Så den luft man egentligen vill ha ut brukar stiga inne i huset.
Har man 1 våning så brukar det vara marginella problem, man tar gärna frånluft högt upp i rummen, tilluft kan tas på mer valfri höjd.
Men blir det en våning till så börjar problemen, den varma fuktiga inomhusluften stiger till övervåningen och skapar ett övertryck som gör det svårt att få tilluft att fungera.
Jag märkte det själv när jag kollade och såg att mina tilluftsdon högt upp nära tak på övervåningen inte alls fungerade, det gick ut luft där, istället för in.
Så just nu håller jag på och ska sätta in don under fönstren på ÖV, med tanke på att de ska kunna börja fungera som tilluft. Får plugga hålen uppe sen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden