Hej! I vårt hus sitter ett Termavent-aggregat som har slutat fungera som det ska. Mekanisk från och tilluft, värme och kyla. Då Termavent tycks ha upphört att existera går det inte att hitta aktuell reservdel och jag undrar nu vad jag ska byta ut det mot? Kan (säkert redan uppenbart) noll och inget om detta, vill försäkra mig om att inte hamna i samma sits med det nya aggregatet om 10 år. Vilka tillverkare har funnits länge och är bra? En vidare fundering jag har är huruvida det kommer att gå att bara byta aggregatet, måste även kanalerna bytas ut?
Mycket tacksam för råd och tips!

Hej! Kanske har danska Nilan har någon motsvarande modell som kan passa för utbyte, t.ex. VPL15(?) Kan väldigt lite om Nilan men det finns i alla fall en svenskspråkig sida nilan.se. Vissa modeller kan även ge viss kyla. Ventilation är lite av en djungel annars med många olika och ofta mindre tillverkare av olika takfläktar, köksfläktar/"kryddhyllefläktar", luftvärmeväxlare och luftvärme-aggregat.

Om man ställer in sig på att byta så kan man passa på att gå igenom hela husets system och se om det finns en bra lösning.

Vad har du för värmesystem i övrigt?
Bilder på installationen är aldrig dumt

Tack för svar! Vi har bergvärme. Tidigare var den även sammankopplad med en fläktkonvektor, men den är borta nu efter en ombyggnation. Vi tänker absolut att vi ska ta hit någon som får se över nuläge och mest kostnadseffektiv lösning, men det är så svårt att veta vilka "märken" man ska vända sig till. Aggregatet vi har är ju bara lite drygt 10 år gammalt, det är så surt att de är borta från marknaden....

Hur är värmefördelningen av huset? Radiatorer? Golvvärme? Eller går allt genom aggregatet?

Har ni golvvärme eller radiatorer skulle ett byte till ett vanligt FTX aggregat vara en enkel lösning

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur är värmefördelningen av huset? Radiatorer? Golvvärme? Eller går allt genom aggregatet?

Har ni golvvärme eller radiatorer skulle ett byte till ett vanligt FTX aggregat vara en enkel lösning
Radiatorer, och snart även golvvärme på delar av undervåningen. Då kollar vi FTX, tack för tips!

Vi sitter i samma sits med vårt Termavent aggregat som vi har haft sedan 2003.
Det går fortfarande men har slutat avfrosta. förutom ett par kretskortsbyten har det fungerat mkt bra med +34 på inluften vintertid.
Det är svårt att hitta vent. med integrerad värmepump. Verkar bara vara Nilan som har "små" , Det finns stora anläggningar men få små. Vi jobbar på det med sikte på att byta före oktober.
Har ni bytt ert Termavent? eller har ni kvar det? Tanken dök upp om ev möjlighet att använda ert som reservdelar om vi inte får in något nytt före "kylan"

Jag har sett fler. Det finns några från Österrike/Tyskland/Tjeckien om jag kommer ihåg rätt.

Men vill du ha en tillförlitlig anläggning så separera ventilationen från rumsuppvärmning och kyla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.