Jag ska förlänga en självdagsventilation då jag ska bygga in rören intill.

Kan jag använda mig av nedan för få det rätt?

Ta bort donet och montera dit 100mm ventilstos.

Koppa på flexventrör mot stos.

Koppas vidare nippel som jag sedan kan montera tilluftdon mot?

Rörnippel i metall för ventilation, diameter 100mm, mot vit bakgrund, använd för anslutning av ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk tak- och väggstos, 100mm, för ventilationssystem, visas på en onlinebutiksida.
Skapa konto
Ventilationsslang Fresh flexibel med muff, 100x1500 mm, användbar för att förlänga självdragsventilation.
Skapa konto

Vit tilluftsventil FRESH TP 100 på en e-handelssida med prisinformation, för ventilationssystem.
Skapa konto
Ett ofärdigt rum med exponerade rör längs väggen och taket, och en arbetsbänk i mitten.
Skapa konto

Du skriver självdragsventilation, och visar ett tilluftsdon.
Vad jag förstår så får man tilluften i självdragsventilation genom otäta fönster mm,
inte genom ett uppbyggt kanalsystem.

Hur är din ventilation uppbyggd egentligen på till- och frånluftssidan?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du skriver självdragsventilation, och visar ett tilluftsdon.
Vad jag förstår så får man tilluften i självdragsventilation genom otäta fönster mm,
inte genom ett uppbyggt kanalsystem.

Hur är din ventilation uppbyggd egentligen på till- och frånluftssidan?
Huset byggt 1959. Det sitter tallriksventiler i fasaden på varjevåning, det är bara en kanal rätt ut. Den gamla skorsstenen har en luftkanal till varje våning som fungerar som frånluft, det sugs in luft där känner jag.

Oftast är det inte tillräckligt med gammalt självdrag tyvärr. Har du någon tilluft i yttervägg/fönster i sovrum eller bara frånluftskanal tex?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast är det inte tillräckligt med gammalt självdrag tyvärr. Har du någon tilluft i yttervägg/fönster i sovrum eller bara frånluftskanal tex?
Enbart frånluft i toalett på ovanvån. Tänkte dock sätta in fönsterventiler för förbättra tilluft.

Men funkar lösningen ovan i mitt inlägg för källaren?

Det är ok med din lösning men du måste se över hela huset, du ska ha mekanisk frånluft i badrum/tvättstuga och köksfläkt

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ok med din lösning men du måste se över hela huset, du ska ha mekanisk frånluft i badrum/tvättstuga och köksfläkt
Ja, satt en PAX fläkt på toaletten på ovanvåning, köksfläkt finns, badrummet på bottenplan planerar jag även sätta PAX i frånluftkanalen så det kommer finnas PAX fläkt på varje frånluftkanal varje våningsplan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.