Hej jag håller på och bygger ett kök, jag har kommit till en dilemma angående ventilationen, jag kommer ha en häll med integrerad fläkt. Jag ska flytta sätta en förlängning (rör) genom hela köket ovanför väggskåpen sen genom högskåpen borrar hål i stommen. Och därefter kommer jag sätta frånluftdon. Min fråga får jag lägga ett frånluftdon 15-20cm från en vägg. Det kommer va det avståndet från högskåp och väggen till köket. Den röda pilen på bilden visar var ventilationsrör komme gå igenom(högskåpet) ursäkta för det är så stökigt. Tacksam för svar
 
  • Högskåp i en renovering av kök med markerad väg för ventilationsrör och noterat avstånd på 15-20 cm från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara frånluft och inte imkanal från spisfläkten du pratar om så går det väl bra. Bor du i en BRF skulle jag prata med styrelsen man jag förändrar ventilationen.
 
Hej förlåt för jag frågar kan verkligen inte så mycket om ventilation, vad är im kanal? Det har varit en vanlig spisfläkt innan ventilationen gick direkt till fläkten, nu har jag tagit bort spisfläkten den gamla, ska förlänga röret och sätta frånluft. Tänkte mer när ventilations kille kontrollerar ventilation kommer han kunna komma åt frånluftdonet och mäta med sin mätinstrument? Jag fick flytta den från föreningen men ordföranden visste inte svaret på min fråga,
 
En imkanal går från en spisfläkt och upp och sen ut någonstans. Imkanaler brukar vara brandsisolerade och det finns bestämmelser för detta.
 
BirgitS
Safii Safii skrev:
jag har kommit till en dilemma angående ventilationen, jag kommer ha en häll med integrerad fläkt. Jag ska flytta sätta en förlängning (rör) genom hela köket ovanför väggskåpen sen genom högskåpen borrar hål i stommen.
Kan du beskriva i mer detalj?
Du har en häll med integrerad fläkt i ett underskåp. Sen börjar du prata om väggskåp. Hur ska luften komma från underskåpet till väggskåpen?

Safii Safii skrev:
Och därefter kommer jag sätta frånluftdon.
Var, i taket, i en yttervägg, i en innervägg?
Vart går röret som du tänkte sätta frånluftsdonet på?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du beskriva i mer detalj?
Du har en häll med integrerad fläkt i ett underskåp. Sen börjar du prata om väggskåp. Hur ska luften komma från underskåpet till väggskåpen?


Var, i taket, i en yttervägg, i en innervägg?
Vart går röret som du tänkte sätta frånluftsdonet på?
hej, ja den integrerade fläkten kommer jag sätta kolfilter i så den kommer ha sin egen cirkulation, det är en innervägg. Röret går in i väggen mittemot Till centralen tror jag tack
 
C Cider skrev:
En imkanal går från en spisfläkt och upp och sen ut någonstans. Imkanaler brukar vara brandsisolerade och det finns bestämmelser för detta.
Tack så mycket för förklaringen! Nu förstår jag lite bättre :D
 
BirgitS
Vad menar du med centralen?
Är det samma rör som köksfläkten gick till förut?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med centralen?
Är det samma rör som köksfläkten gick till förut?
Ja det är det, har tagit bort köksfläkten och förlängt röret 2 meter till och ska lägga en frånluftdon
 
Safii Safii skrev:
Tack så mycket för förklaringen! Nu förstår jag lite bättre :D
Är om kanalen den röda ringen jag har ritat?
 
  • Delar av ett ventilationssystem med en röd ring runt en svart komponent överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Safii Safii skrev:
Ja det är det, har tagit bort köksfläkten och förlängt röret 2 meter till och ska lägga en frånluftdon
Då börjar jag förstå vad du menar. Så länge som det är ett öppet utrymme där frånluftsdonet sitter så gör det inget om det bara är 15 cm till väggen. Du får alltså inte bygga för det utrymmet.

Safii Safii skrev:
Är om kanalen den röda ringen jag har ritat?
Imkanalen är hela röret från köket och ändå upp ovanför taket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då börjar jag förstå vad du menar. Så länge som det är ett öppet utrymme där frånluftsdonet sitter så gör det inget om det bara är 15 cm till väggen. Du får alltså inte bygga för det utrymmet.
Aha okej det låter jätte bra tack så hemskt mycket för svar!

Imkanalen är hela röret från köket och ändå upp ovanför taket.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.