2 978 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bacho ACJ behålla eller ej.
Inhandlat ett RDaF midi från fläktgroup. Tänkt att ersätta minimaster och minivent helt och montera detta agg på vinden istället. Huset är ett borohus på 193m3.
Agget har rörstosar på 200mm. Men ACJ agget som jag tänkt koppla in på har 125 mm på luft in. ACJ är ett vattenburet agg. Finns ju lite olika lösningar men blev lite fundersam nu på hur de blir o reducera från 200mm till 125mm. ACJ agget har också någon cirkulationsluftskanal i vardagssrummet som jag inte riktigt förstår hur den funkar.
ACJ är ju inte nytt de heller. Är de värt att behålla de aggregatet med tanke på att de är vattenburet och har cirkulationsluftskanalen?
Agget har rörstosar på 200mm. Men ACJ agget som jag tänkt koppla in på har 125 mm på luft in. ACJ är ett vattenburet agg. Finns ju lite olika lösningar men blev lite fundersam nu på hur de blir o reducera från 200mm till 125mm. ACJ agget har också någon cirkulationsluftskanal i vardagssrummet som jag inte riktigt förstår hur den funkar.
ACJ är ju inte nytt de heller. Är de värt att behålla de aggregatet med tanke på att de är vattenburet och har cirkulationsluftskanalen?
Finns ersättningsaggregat till ACJ och de heter ACJB: T.ex. https://ventilationsexpressen.se/lu...kRTAggfl8OTunhR-dhwDQZGASFWAn6G4aAkmgEALw_wcB
Hur ska huset värmas numera? Cirkulationskanalen behövs om man kör luftvärme. Har man satt in golvvärme eller radiatorer överallt så behövs inte cirkulationskanalen eller luftvärmeaggregatet.
Hur ska huset värmas numera? Cirkulationskanalen behövs om man kör luftvärme. Har man satt in golvvärme eller radiatorer överallt så behövs inte cirkulationskanalen eller luftvärmeaggregatet.
Märkte häromdagen att värmeväxlaren var helt igensatt av damm o flygfä. Fått bort endel som gjorde flödet bättre. Men vet inte om de är perfekt än. Tror inte jag kan få ur värmeväxlaren hel tyvärr.J Josth skrev:
Har själv satt in bergvärme och har radiatorer och luftkonvektor insatt i efterhand av föregående ägare så troligen blir de o ta bort värmeväxlaren i ACJ så länge o plugga cirkulationsluften så länge tills man gör ordning tvättstugan.
Klicka här för att svara