Har tagit bort innertaket och flyttat undan isoleringen för att inspektera råsponten. Ska sätta in nytt kök. Sitter en eternitkanal, kanske 60-80 cm lång som går rakt upp i huven på taket. Byta eller låta vara kvar?
Om man låter den vara kvar så kan man sätta en plåtövergång till fläkten som jag förstått det.
vad gör jag om jag vill ta bort den? Ersätter med spirorör? Behöver den då tätas mot huven på taket? Tätningen mot eternitkanalen som är där nu är nog inte helt 100.
Om man låter den vara kvar så kan man sätta en plåtövergång till fläkten som jag förstått det.
vad gör jag om jag vill ta bort den? Ersätter med spirorör? Behöver den då tätas mot huven på taket? Tätningen mot eternitkanalen som är där nu är nog inte helt 100.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 651 inlägg
Jag hade låtit den vara kvar (eller rättare sagt, när jag hittade ett sånt rör i förra huset lät jag det vara kvar).
Om du vill köra lite överkurs i förhållande till nästa ägare, kan du köpa asbest-tejp och linda runt röret innan du bygger in det. Budget-alternativet är att ta vit maskeringstejp och skriva 'asbest' själv
.
Om du vill köra lite överkurs i förhållande till nästa ägare, kan du köpa asbest-tejp och linda runt röret innan du bygger in det. Budget-alternativet är att ta vit maskeringstejp och skriva 'asbest' själv
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Hur gjorde du för att ansluta fläkt/rör mot befintliga?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade låtit den vara kvar (eller rättare sagt, när jag hittade ett sånt rör i förra huset lät jag det vara kvar).
Om du vill köra lite överkurs i förhållande till nästa ägare, kan du köpa asbest-tejp och linda runt röret innan du bygger in det. Budget-alternativet är att ta vit maskeringstejp och skriva 'asbest' själv.
Tack, ja jag tror det också.useless skrev:
Hur gör jag med spiroröret om jag sätter in ett sådant?
Klär in det med brandklassad isolering (sån med hönsnät) upp till sponten? Hur tätar jag mellan spirorör och takhuven?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 651 inlägg
har takbyte på g, det är platt tak med papp.R Runnis skrev:
dom låter gamla huvarna sitta kvar, pappar mot gamla huvarna och sätter nya huvar över.
tog bort den ena eternitkanalen nu, fanns en till bit kvar i huven. Får nog lätt bort den med.
tänker jag rätt om jag köper ett 125 rör, klär in med 30mm brandklassad isolering (sån med hönsnät) och sticker upp hela rasket genom huven?
(tagit bort tre av fyra st eternitkanalen som suttit i badrummen, dom var bara lösa i huven och vilade på innertaket)
Redigerat:
Tänkte göra såhär.. är detta en vettig lösning?
denna manschetten tänkte jag köpa
https://www.hornbach.se/shop/ISOVER-Vario-stos-285x285-mm/8873428/artikel-detaljer.html
denna manschetten tänkte jag köpa
https://www.hornbach.se/shop/ISOVER-Vario-stos-285x285-mm/8873428/artikel-detaljer.html
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden