Hejsan!

Jag har installerat en Aquaflam 25 kw vattenmantlad kamin i ett nybygge. Eldningen går fint, men det blir ganska mycket tjärbildning i kamin och skorsten.

Jag har en 63 graders plugg i laddomaten. Bör jag byta den till en varmare för att få upp temperaturen? Jag har cirka 60 grader till kaminen och laddar med 65-70 till tanken. Har inte eldat tanken "två varv" än.

Jag har cirka 5 meter premodulskorsten och första metern är oisolerad. Sotaren rekommenderade att jag isolerar den biten för att få upp värmen i skorstenen. Borde öka draget lite ytterligare.

Vad tror ni?

/Magnus

Behöver du bättre drag?

Jag tror också på dåligt drag och låg temp i kaminen.
Eller har du fuktig ved?

Om du känner utanpå skorstenen, 4m upp, hur varmt är det då? Jag har också vattenmantlat+premodul och ligger nog på ca 50C. Ingen tjära..

Jag har en sensor för att styra laddpumpen på skorstenen alldeles ovanför kaminen, ligger på 150-190C på det rostfria röret.

I början är det bra att ha primärluften helt öppen tills du får upp bra skorstenstemp och en glödbädd. Sedan kan du stänga primär och gå över mer på sekundärluft.

Det skulle nog inte skada att byta termostat till 71C eller 80C.

Behåll även en bädd med sot i botten på kaminen vilket då funkar som isolering. Men du kanske har keramisk inklädnad?

Skall åka bort till farsan och hämta en varmare termostat och testa med. Blev rekommenderad en kallare termostat eftersom det är 12 meter mellan kamin och laddomat. Har pumpen på tredje steget så jag har svårt att se nackdelen med långa rör före laddomat jämfört med att ha dom efter, nånstans måste jag ju ändå ha dom.

Sotbädd har jag. Kan dock inte reglera luften in eftesom kaminen styr luftspjället själv. Den är dock helt öppen tills arbetstemp är uppnådd. Arbetstemperaturen kan jag reglera, men jag har ingen termometer att kolla mot.

Johan, har du 50 grader utanpå yttermanteln på premodul-skorstenen? Jag känner knappt någon värme alls där. Bara ljummet. Har iochför sig inte kännt fyra meter upp. Har ingen så lång stege som jag får ta in i huset för kärringa' :)

/Magnus

Jo, jag ligger nog på ca 50C efter 1-2h eldning. Vi har 2-plans hus så jag brukar gå och känna utanpå skorstenen på andra våningen.

Nu har 10år gått. Hur har kaminerna fungerat? Dom säljs ju ny änn idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.