Hej - se bild. Full med aska från tidigare ägare. Är det någon sorts uppsamling för aska i skorstenen eller något?

Har förstått att en spis som inte körts på länge ska värmas upp med lite brännpapper man håller upp i skorstenen för att förhindra kallras men funderar på om man ska göra något vid den här kanalen också?

Sotare och brandskydd har informerat mig att spisen är godkänd för användning förövrigt.

*Glömde markera på bilden. Syftar på kanalen nere till vänster i bild.
 
  • Öppen spis med aska och en liten askkanal nere till vänster på en vitmålad spismantel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotlucka.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Sotlucka.
Tack - ingen direkt annan funktion än att askan hamnar där när sotaren rengjort skorstenen?
 
L Thyrfalk skrev:
Tack - ingen direkt annan funktion än att askan hamnar där när sotaren rengjort skorstenen?
Om det nu är så att den sotluckan går till den öppna spisen så hade jag satt själva luckan på rätt håll annars finns det risk att det ryker in vid sotning
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Om det nu är så att den sotluckan går till den öppna spisen så hade jag satt själva luckan på rätt håll annars finns det risk att det ryker in vid sotning
Ja fästet är sönder. Nu vet jag vad jag ska söka på för att byta ut.
 
L Thyrfalk skrev:
Ja fästet är sönder. Nu vet jag vad jag ska söka på för att byta ut.
sök på sotlucka nr 2 så hittar du en likadan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.