Vi köpte ett hus som har kamin av okänt fabrikat. Den saknar dock lucka vilket är lite problematiskt då all värme på nedre våningen försvinner när kaminen är igång. Vet någon var vi kan få tag på en lucka till denna kamin?
Det är nog så att "works as designed". Dvs det är typ en klassisk öppen spis för myseldning, inte uppvärmning.
Men det borde finnas något typintyg på kaminen som kan berätta vad den heter. Har ni kollat seriöst undertill?
Alternativt om ni har bygglovshandlingarna så bör det finnas med där, krävs nämligen bygglov för att installera eller byta ut en eldstad.
Men det borde finnas något typintyg på kaminen som kan berätta vad den heter. Har ni kollat seriöst undertill?
Alternativt om ni har bygglovshandlingarna så bör det finnas med där, krävs nämligen bygglov för att installera eller byta ut en eldstad.
Så du menar att en lucka inte ska installeras eftersom den är designad till att vara en "mysfaktor"?Mats-S skrev:
Det är nog så att "works as designed". Dvs det är typ en klassisk öppen spis för myseldning, inte uppvärmning.
Men det borde finnas något typintyg på kaminen som kan berätta vad den heter. Har ni kollat seriöst undertill?
Alternativt om ni har bygglovshandlingarna så bör det finnas med där, krävs nämligen bygglov för att installera eller byta ut en eldstad.
Har precis bytt ut min gamla Contura från 80-talet till en ny Morsö gjutjärnare. Drygt 40K inkl ny skorsten och avgifter till kommunen ... så att tjäna in ett kaminbyte på minskad el är bara att glömma (vilket jag var väl medveten om). Om man endast ska elda några få mysbrasor varje år så ska man nog behålla befintlig kamin om man tycker den passar in i miljön.Stefan N skrev:
Vår Contura blev för stor och dominerande när vi gjorde om till öppen planlösning, det var huvudanledningen till vi bytte den mot danska Morsö (givetvis med ekorr-reliefen på sidan) som är grymt snygga och nätta ... och dessutom ger fin värme
Ja jag tror faktiskt det ( se mitt inlägg ovan ang mitt byte av kamin)makeover skrev:
Er kamin tycker jag är betydligt nättare och snyggare än vår gamla Contura, tycker den passar bra in i det rummet
Klicka här för att svara

