Vi köpte ett hus som har kamin av okänt fabrikat. Den saknar dock lucka vilket är lite problematiskt då all värme på nedre våningen försvinner när kaminen är igång. Vet någon var vi kan få tag på en lucka till denna kamin?
 
  • Eldstad utan lucka i ett vardagsrum, intill en kaktus och korgar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
makeover makeover skrev:
Vi köpte ett hus som har kamin av okänt fabrikat. Den saknar dock lucka vilket är lite problematiskt då all värme på nedre våningen försvinner när kaminen är igång. Vet någon var vi kan få tag på en lucka till denna kamin?
Det fixar en duktig plåtslagare i svartplåt.
 
Mats-S
Det är nog så att "works as designed". Dvs det är typ en klassisk öppen spis för myseldning, inte uppvärmning.

Men det borde finnas något typintyg på kaminen som kan berätta vad den heter. Har ni kollat seriöst undertill?
Alternativt om ni har bygglovshandlingarna så bör det finnas med där, krävs nämligen bygglov för att installera eller byta ut en eldstad.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det är nog så att "works as designed". Dvs det är typ en klassisk öppen spis för myseldning, inte uppvärmning.

Men det borde finnas något typintyg på kaminen som kan berätta vad den heter. Har ni kollat seriöst undertill?
Alternativt om ni har bygglovshandlingarna så bör det finnas med där, krävs nämligen bygglov för att installera eller byta ut en eldstad.
Så du menar att en lucka inte ska installeras eftersom den är designad till att vara en "mysfaktor"?
 
Gissningsvis har den aldrig haft luckor och är ju i princip värdelös som annat än dekoration, fundera på att sätta in en vettig kamin som ger värme istället för tar.
 
Mats-S
Stefan N Stefan N skrev:
fundera på att sätta in en vettig kamin som ger värme istället för tar
Har precis bytt ut min gamla Contura från 80-talet till en ny Morsö gjutjärnare. Drygt 40K inkl ny skorsten och avgifter till kommunen ... så att tjäna in ett kaminbyte på minskad el är bara att glömma (vilket jag var väl medveten om). Om man endast ska elda några få mysbrasor varje år så ska man nog behålla befintlig kamin om man tycker den passar in i miljön.
Vår Contura blev för stor och dominerande när vi gjorde om till öppen planlösning, det var huvudanledningen till vi bytte den mot danska Morsö (givetvis med ekorr-reliefen på sidan) som är grymt snygga och nätta ... och dessutom ger fin värme :)
 
Mats-S
makeover makeover skrev:
Så du menar att en lucka inte ska installeras eftersom den är designad till att vara en "mysfaktor"?
Ja jag tror faktiskt det ( se mitt inlägg ovan ang mitt byte av kamin)
Er kamin tycker jag är betydligt nättare och snyggare än vår gamla Contura, tycker den passar bra in i det rummet (y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.