Hej i min skorsten till braskarminen har spjället rostat sönder, enligt sotarn går det inte göra något utan att riva hela röret

Jag har dock "löst" en egen rf-plåt från jobbet bekymmer är att jag har en offerplåt eller vad man säger ivägen för att kunna öppna å stänga det nya spjället smidigt är det någon som vet om det funkar att helt enkelt skrota offerplåten och köra utan?

Bifogar bild på plåten nedtagen
MvH

• Nedtagen rostig offerplåt inuti skorsten med aska och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CCGDE skrev:
Hej i min skorsten till braskarminen har spjället rostat sönder, enligt sotarn går det inte göra något utan att riva hela röret

Jag har dock "löst" en egen rf-plåt från jobbet bekymmer är att jag har en offerplåt eller vad man säger ivägen för att kunna öppna å stänga det nya spjället smidigt är det någon som vet om det funkar att helt enkelt skrota offerplåten och köra utan?

Bifogar bild på plåten nedtagen
MvH
att elda utan plåten är ingen bra idé då du får för höga rökgaser i skorstenen

• Gilla
CCGDE
  • Laddar…
Ta ett steg tillbaka och ta en bild på hela anläggningen.

Är det en luckförsedd eldstad så låter det som ett ickeproblem att det inte finns ett spjäll att stänga, däremot så kan du nära på dubbla rökgastemperaturen utan den plåten du har på bild vilket medför dålig verkningsgrad och högt slitage på skorstenen.

V vinylskiva skrev:
Ta ett steg tillbaka och ta en bild på hela anläggningen.

Är det en luckförsedd eldstad så låter det som ett ickeproblem att det inte finns ett spjäll att stänga, däremot så kan du nära på dubbla rökgastemperaturen utan den plåten du har på bild vilket medför dålig verkningsgrad och högt slitage på skorstenen.
Löst sig men tackar så mycket för svar!

• Gilla
vinylskiva
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.