Hej!
Jag är nyinflyttad och har blivit med pelletsbrännare PX21 på Albin villacombi 725F. Jag är lite förvirrad kring uraskning och då främst kring användning av asksug och hur länge man ska vänta innan man kan aska ur. På forum läser jag att allt mellan att glöd kan finnas kvar i aska i två timmar till att det kan göra det i flera veckor. Om man är nojig så måste man ju typ utgå från att det finns glöd kvar om man väntar ett par timmar. Det finns väl i princip ingen asksug som går att använda med glödande aska, så hur ska man tänka?
Jag kan ju alltid aska ur med skyffel, men det vore ju skönt att slippa. Funderar lite på en Kärcher ad2 som verkar säker. Med huset följde en grovdammsugare med något slags tygfilter. Verkar inte så säkert tycker jag och så kan ju glöd följa med in i dammsugaren. Är en cyklon ett bra och säkert alternativ?