Vi köpte ett fritidshus med "vintervatten". Pumphuset ligger 30 meter från huset nerför berget och matar via en hård svart slang på cirka 35-50 mm diameter, tror jag. Jag är osäker på vad slangtypen kallas. Slangen värms av en elledning.

På senhösten så slog åskan ned så att det hände något med elledningen på så sätt att jordfelsbrytaren slår ifrån när jag slår på strömmen till elledningen. När nu elektrikern åker ut så säger han att: "Det är ingen mening med att ersätta den. Det kommer att frysa ändå eftersom slangen löper oisolerat över berget."

Då undrar jag:
1) Har han rätt?
2) Har jag då blivit lurad av beskrivningen "vintervatten"?
3) Även om den kan frysa när det är som kallast, är det ändå inte idé att byta ut den? "Ofrusen säsong" borde ju bli längre.
4) Pumphus och hus är uppvärmda. Vad händer om slangen fryser? Jag tror att jag har läst att sådan slang klarar att frysa. Stämmer det? Betyder det att jag kan låta vattnet vara på under vintern om jag accepterar att det när det är som kallast inte kommer vatten fram till huset så länge det kommer tillbaka när det blir lite mindre kallt?
5) Finns det inte olika effekt per meter på den här typen av värmeledning, dvs. om nu slangen är oisolerad så borde det gå att kräma på? Eller?

1: Ja.
2: Tja??
3: Byt värmekabel.
4: Är det PEM-slang tål den att frysa. Jag skulle stänga av pumpen när jag åker därifrån.
5: Jo, men ström går det åt...

ISOLERA LEDNINGEN!!

Det vettiga är att gräva ned slangen där/om det går och sen får man isolera resten. Det är möjligt att du kanske behöver en värmekabel ändå men med 10 cm isolering runt slangen kommer det att behövas betydligt mindre värme i alla fall

Jag hade helt oisolerad PEM som matade friggeboden vid mitt torp. Den värmdes av en värmekabel (har för mig att den gav någonstans 12-15 W/m). Kabeln klarade att hålla vattnet flytande ned till ungefär -20 grader utomhustemperatur. Nu har jag slängt på en vanlig rörisolering, kanske 10-15 mm tjock, och nu fryser det aldrig.

Fjordlund skrev:
Vi köpte ett fritidshus med "vintervatten". Pumphuset ligger 30 meter från huset nerför berget och matar via en hård svart slang på cirka 35-50 mm diameter, tror jag. Jag är osäker på vad slangtypen kallas. Slangen värms av en elledning.

På senhösten så slog åskan ned så att det hände något med elledningen på så sätt att jordfelsbrytaren slår ifrån när jag slår på strömmen till elledningen. När nu elektrikern åker ut så säger han att: "Det är ingen mening med att ersätta den. Det kommer att frysa ändå eftersom slangen löper oisolerat över berget."

Då undrar jag:
1) Har han rätt?
2) Har jag då blivit lurad av beskrivningen "vintervatten"?
3) Även om den kan frysa när det är som kallast, är det ändå inte idé att byta ut den? "Ofrusen säsong" borde ju bli längre.
4) Pumphus och hus är uppvärmda. Vad händer om slangen fryser? Jag tror att jag har läst att sådan slang klarar att frysa. Stämmer det? Betyder det att jag kan låta vattnet vara på under vintern om jag accepterar att det när det är som kallast inte kommer vatten fram till huset så länge det kommer tillbaka när det blir lite mindre kallt?
5) Finns det inte olika effekt per meter på den här typen av värmeledning, dvs. om nu slangen är oisolerad så borde det gå att kräma på? Eller?
1. Nej - inte om det inte blir en vargavinter iaf :)
2. Nej - men det lär ju bli rätt dyrt i längden eftersom man "eldar för kråkorna"
3. Byt
4. PEM slang klarar frysning, även om du förstås inte får fram vatten just när isproppen sitter i :)
5. Det finns det nog iof. Den "vanliga" som kostar ca 100-200 kr/m brukar dock vara p å10 -20w/m

Det bästa tror jag är om du ersätter den kabel du har och sedan isolerar vattenslangen med rörisolering. Värmekabelns kan antingen dras inuti eller utanpå vattenledningen, men förstås alltid under isoleringen...

Själv har jag monterat en 10w/m värmekabel utanpå ledningen på landet där mina rör går från backen in till huset och dragit på 45 mm galsfiberull utanpå - fördelen är att det inte samlas ngn skit på värmekabeln i ledningen, jag minskar inte diametern, kan värma de kopplingar (avtappningskranen bla) som finns, samt slipper genomföringen. Nackdelen är att jag inte kommer ned i ledningen under marken.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.