Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Såga ett snitt på insidan på rördelen som går ner i muffen på 2 sidor ta sedan en huggmejsel och knacka mellan rörbiten du ska ha bort och muffen brukar gå rätt smärtfritt om man lyckas klyva den..
Lättare att göra som näms innan om det går kapa och skarva med en jet.
Lättare att göra som näms innan om det går kapa och skarva med en jet.
Jag kastar in en följdfråga: Hur hårdkapat är gjutjärnsrör? Är det busenkelt med tigersågen, eller måste man nöta på?
Det går bra men inte snabbt med en tigersåg. Ska det gå snabbt så ta rondellen, och jag har frilagt ett otal gjutjärnsmuffar just genom att med en huggmejsel och hammare klyva det iliggande röret. Jag kapar aldrig av det till slätände om det inte är tvunget!
Har du vanliga metallblad till tigersågen så bokstavligen ÄTER gjutjärn sågblad, även om det är fina, dyra blad ;(
Finns garanterat speciella blad till gjutjärn men sådana har jag aldrig sett. Kan du så ta rondellen på vinkelslipen.
Finns garanterat speciella blad till gjutjärn men sådana har jag aldrig sett. Kan du så ta rondellen på vinkelslipen.
Synd jag "slösade bort" pengar på metallbald i morse då ;-)
Men rondell går bort, huset är av trä med spånisolering =:-O
Men slägga låter bra, gäller bara att komma ihåg att täta vid rensbrunnen så inte allt skrot
hamnar i utgående ....
Luftningen får jag kolla vad den består av, och ev nöta med tigersåg och bågfil
Tack för svaren!
Men rondell går bort, huset är av trä med spånisolering =:-O
Men slägga låter bra, gäller bara att komma ihåg att täta vid rensbrunnen så inte allt skrot
hamnar i utgående ....
Luftningen får jag kolla vad den består av, och ev nöta med tigersåg och bågfil
Tack för svaren!
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Om du vill såga med tigersåg har Lenox blad för det, dom har inga tänder utan en beläggning med wolframkarbid som klarar gjutjärn. Beteckningen på bladet är 800RG.