Hej!
En liten akut fråga så ja vet inte om den är helt rätt placerad. Vi har en djupvattenbrunn på vår tomt som förser tre fastigheter med vatten. Pumpen är ca 4 år gammal och hydroforen som är tillkopplad är av äldre modell men fungerar som den ska tror vi. Nu är det så att med två till tre dagars mellan rum så löser strömbrytaren till pumpen ut och och det kommer med andra ord inget vatten. Vad är det som är fel? Är det pumpen som det är fel på eller är det givaren, som slår till när trycket i hydroforen är för lågt, som är sönder? Kan det ha att göra med att det är för lite luft i hydroforen? Det har fungerat utan problem sedan i somras då vi köpte huset. Nu har det varit ett antal stopp senaste veckan.
Tacksam för snabbt svar. Det är frustrerande när det inte fungerar.
/ TLL

Vill börja med att säga att jag inte är expert på det här, men att jag haft min beskärda del av problem med min egen djupvattenbrunn.

När du säger att strömmen löser ut menar du då att motorskyddet till djupvattenpumpen löser ut? Det brukar sitta i en liten dosa/låda och under locket finns det en liten knapp för återställning. Motorskyddet finns där för att skydda pumpmotorn, om det löser ut borde felet ligga på pumpen snarare än hydroforen. Men att inte hålla koll på hydroforen och dess luftinnehåll brukar dessvärre bädda för problem för pumpen. Start och stopp sliter på pumpmotorn, har du för lite luft i hydroforen kommer pumpen att få gå allt för ofta. När min gamla pump gick hädan, löste motorskyddet ut ett flertal gånger innan den la av helt. Dock säger du att din pump bara är 4 år gammal och längre än så brukar de ju hålla om de är rätt dimensionerat från början.

Jag skulle börja med att kolla det uppenbara dvs att det finns vatten i brunnen och tillräckligt med luft i hydroforen (ca 1/3 luft) när tryckströmbrytaren slår av din pump (obs inte motorskyddet, tryckströmbrytaren sitter ofta på hydroforen). Verkar allt som det ska och problemet återkommer skulle jag kontakta en elektriker som kan mäta upp pumpmotorn.

Lycka till!

Är det en 3 fas pump?
I så fall ska du kolla att säkringarna är hela.

Alla säkringar är hela. Nu har det varit två, tre stopp det senaste dygnet. Ibland efter ett stopp så går det inte att sätta på den igen för att strömbrytaren inte vill det. Sätter man då tryckmätaren i läge "off" och sen tillbaka till "auto" igen så fungerar det att sätta på strömbrytaren igen. Detta har varit lösningen tills senaste stoppet då det gick att sätta på direkt med strömbrytaren igen. Det känns som om det blir tätare och tätare mellan stoppen nu.
Någon som varit med om något liknande eller vet någon bra lösning på det hela. Eller är det till att ringa hantverkaren?!

Det verkar som om de olika faserna drar olika mycket ström. Det är då motorskyddet ska lösa ut.
Min vilda gissning är att det blivit oxid på kontakterna till antingen "tryckmätaren" (pressostaten som slår till och från pumpen vid rätt tryck) eller att det sitter en kontaktor någonstans som är bränd.
Om du har tillräckliga kunskaper för att undersöka och byta de här grejorna kan du troligen göra det själv men är du det minsta tveksam så ta kontakt med en elektriker.

Hej

Samma felsymptom som du.

Det var en pol på tryckströmbrytaren som hade brunnit upp.

mvh Christer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.