2 996 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
samma rör?
Behöver ytterligare ett svar vad det gäller avlopp till nytt badrum. Jag har förstått att det ska vara olika dimension på rören beroende om det kommer från dusch/badkar, toa eller tvättställ.
Men om jag bilar upp och hittar nuvarande avlopp som går från en nuvarande golvbrunn. Då kan jag koppa in mig på den avloppsledningen som kommer från den brunnen? Kan jag sedan gå med ett och samma rör fram till badrummet och sedan grena ut 3 rör med olika dimensioner till toa, tvättställ och en ny golvbrunn?
Detta gäller en källare.
thanx!!!!!
Men om jag bilar upp och hittar nuvarande avlopp som går från en nuvarande golvbrunn. Då kan jag koppa in mig på den avloppsledningen som kommer från den brunnen? Kan jag sedan gå med ett och samma rör fram till badrummet och sedan grena ut 3 rör med olika dimensioner till toa, tvättställ och en ny golvbrunn?
Detta gäller en källare.
thanx!!!!!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Olika dimensioner har väl att göra med "behovet", ett tvättställ behöver inte 110 mm för att hinna ta undan vattnet från tvättstället.
Om du drar fram 110 mm till tvättstället så finns det förminskningar så det kommer att passa ihop. Drar du upp 110 mm till tvättstället upp genom golvet kommer du att få många frågor om varför.
Ta en sväng till närmsta bygghandel och "ögonshoppa" vad som finns för delar till avlopp. Skissa lite på hur det går att få ihop det och sedan brukar det ALLTID bli flera resor till bygghandeln för det är alltid nogot som ändras.
Protte
Om du drar fram 110 mm till tvättstället så finns det förminskningar så det kommer att passa ihop. Drar du upp 110 mm till tvättstället upp genom golvet kommer du att få många frågor om varför.
Ta en sväng till närmsta bygghandel och "ögonshoppa" vad som finns för delar till avlopp. Skissa lite på hur det går att få ihop det och sedan brukar det ALLTID bli flera resor till bygghandeln för det är alltid nogot som ändras.
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Ja, du kan bila upp golvbrunnen och gå med ett 110 rör därifrån till badrummet och grena ut det vid lämpligt ställe till de dimensioner du behöver. Detta förutsatt naturligtvis att det är minst 110 vid golbrunnen. Annars får du bila längs röret tills du kommer till ett stort nog där du kan ansluta ett 110 rör.
Jerker
Jerker
Klicka här för att svara