4 170 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Vart ansluta tryckkärl till acktank?
Vilken nivå ska man ansluta tryck kärlet till acktanken? Jag skulle ha bästa läget längst ner på tanken. Tanken är 950l dalatank och tryck kärlet är på 105l med 2kg förtryck.
Jag vill ha avstängnings ventil på alla muffar på tanken för att slippa tömma den vid reparationer och ändringsjobb...
Följdfråga är, var ska övertrycksventilen för acktankt/tryck kärl sitta? Måste den vara högst upp eller funkar det varsomhelst? Och har jag ventil på muffen så får jag inte koppla övertryckventilen där?
Jag vill ha avstängnings ventil på alla muffar på tanken för att slippa tömma den vid reparationer och ändringsjobb...
Följdfråga är, var ska övertrycksventilen för acktankt/tryck kärl sitta? Måste den vara högst upp eller funkar det varsomhelst? Och har jag ventil på muffen så får jag inte koppla övertryckventilen där?
Har du ett tryckkärl, så spelar det ingen större roll på vilken höjd du ansluter det. Du får inte ha någon avstängning innan säkerhetsventilen (övertrycksventilen). Däremot kan du ha en avstängningsventil mellan säkerhetsventilen och exp-kärlet för att underlätta service.
Viktigt är att säkerhetsventilen inte går att "stänga av" från värmekällan och systemet.
Om du placerar säkerhetsventilen högt upp, så behöver du inte tömma tanken vid ett eventuellt byte.
Viktigt är att säkerhetsventilen inte går att "stänga av" från värmekällan och systemet.
Om du placerar säkerhetsventilen högt upp, så behöver du inte tömma tanken vid ett eventuellt byte.
I beg to differ, angående förtrycket. Det finns en halvkomplicerad formel för hur man räknar ut detta, men en tumregel är att ha ca 50-75% av systemtrycket i förtryck. Alltså 0,6 bar = 0,3 - 0,45. Placeringen på kärlet däremot, har du en poäng i.1036 skrev:
Ok, bra tack 
-Hur var det man beräknar vattenpelar trycket?
Tanken är 2300mm hög + ca 150mm rör på högsta stället och det är en enplansvilla med golvvärme i plattan. Ger det ett vattenpelar tryck på 0,245 bar? Golvvärmeslangen är ca 50mm ner i golvet ochså, måste det tas i beaktande? (totalhöjd = 2300+150+50=2500mm?) Tryck kärlet har ett förtryck på 2bar från leverans. Det betyder alltså att jag måste släppa ut luft till rätt tryck.
-Hur var det man beräknar vattenpelar trycket?
Tanken är 2300mm hög + ca 150mm rör på högsta stället och det är en enplansvilla med golvvärme i plattan. Ger det ett vattenpelar tryck på 0,245 bar? Golvvärmeslangen är ca 50mm ner i golvet ochså, måste det tas i beaktande? (totalhöjd = 2300+150+50=2500mm?) Tryck kärlet har ett förtryck på 2bar från leverans. Det betyder alltså att jag måste släppa ut luft till rätt tryck.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
vattenpelarens tryck = rho (densitet) * g (grav acceleration) * höjden på vattenpelaren
Eklast i överslagsberäkningar är att 1 bar ca 10 mvp (meter vattenpelare) eller 1 mvp ca 0,1 bar.
Eklast i överslagsberäkningar är att 1 bar ca 10 mvp (meter vattenpelare) eller 1 mvp ca 0,1 bar.
Ok, min gissning var ganska bra i alla fall 
0,4-0,45 bar borde följdaktligen bli ett lämpligt förtryck. Tryck kärlets volym är ganska precis 10% av totala volymen, kanske litegran i underkant. Kan man genom att ha ett lite högre (eller lägre) förtryck kompensera för förliten volym?
Förresten, det är ett väldigt litet hål in i tryck kärlet. Är luftblåsan i nuläget expanderad så att den fyller hela kärlet?
Jag tänker att när man fyller systemet så kommer det ju med luft på vattensidan. Om man då fyller systemet först och sen när allt är klart så släpper man ut luften till rätt tryck så borde man minimera luft mängden på fel sida i tryck kärlet. Bäst vore väl en luftare precis vid anslutningen till kärlet för att få bort luften i ledningen. Eller om man har ett rör som lutar upp mot tanken så luftar den ju automatiskt. Det verkar enklast...
0,4-0,45 bar borde följdaktligen bli ett lämpligt förtryck. Tryck kärlets volym är ganska precis 10% av totala volymen, kanske litegran i underkant. Kan man genom att ha ett lite högre (eller lägre) förtryck kompensera för förliten volym?
Förresten, det är ett väldigt litet hål in i tryck kärlet. Är luftblåsan i nuläget expanderad så att den fyller hela kärlet?
Jag tänker att när man fyller systemet så kommer det ju med luft på vattensidan. Om man då fyller systemet först och sen när allt är klart så släpper man ut luften till rätt tryck så borde man minimera luft mängden på fel sida i tryck kärlet. Bäst vore väl en luftare precis vid anslutningen till kärlet för att få bort luften i ledningen. Eller om man har ett rör som lutar upp mot tanken så luftar den ju automatiskt. Det verkar enklast...
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
NEJ NEJ NEJ NEJ
Förtrycket måste mätas med vattensidan trycklös, därför ska det hellst sitta en kran så man kan få expansionskärlet trycklöst. Med vattentryck på är det samma tryck på luften som på vattnet.
Protte
Förtrycket måste mätas med vattensidan trycklös, därför ska det hellst sitta en kran så man kan få expansionskärlet trycklöst. Med vattentryck på är det samma tryck på luften som på vattnet.
Protte
Nej?prototypen skrev:
Var det min förtrycks gissning som blev fel eller mina gissningar om hur man ska undvika luft eller tänkte du jag missat kranen kanske? Om jag har en ventil på röret, var mitt svammel annars ok?
Nu vart jag hemskt osäker, ska det kanske vara luft på båda sidor i tryck kärlet vid, säg, 20 grader och så vid stigande temperaturer så åker det in vatten i kärlet? Fast jag trodde att man ska undvika luft i systemet så långt som möjligt pga korrosion.
Protte, jag skulle uppskatta om du förtydligade lite. Det är nått jag inte begriper.
Klicka här för att svara