2 802 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
presskoppling?
Jag ska byta till vattenelement i vårt hus och funderar över vilken kopplingstyp ni tycker är bäst. Pressringskoppling är jag mest sugen på att använda eftersom denna är billigast men jag antar att det är lättare att få det tätt med klämringskoppling eller lödning (lödning tänker jag dock inte använda mig av) men är det någon som haft dålig erfarenhet av pressringskopplingar, finns det någon dold fälla jag kan hamna i när det gäller dessa kopplingar? jag kommer i huvudsak använda 22mm hårda kopparör.
Ska du använda presskopplingar behöver du en pressmaskin, kostar väl en 7-8 000:- kan kanske hyras. Finns väl inga dolda fällor direkt, dock viktigt att märka instickdjupet på röret innan du pressar. Och märka de du har pressat så du inte glömmer att pressa en skarv (vanligaste vattenskadan idag)
ok tack ska du ha för tipset! min svärfars granne tror jag har köpt en pressmaskin förut, frågan är ifall man ska ge sig på och använda denna eller om det är bättre att hyra, kan sådana pressmaskiner bli dåliga efter ett tag, någon inställning man bör göra eller dylikt på dessa, någon som har erfarenhet av en sådan maskin?
Nu har jag bara använt två olika pressmaskiner men det enda som fanns att ändra i dessa var att byta storlek på pressbackarna beroende på dimension på kopplingen.
Jag tycker presskopplingar var betydligt smidigare än klämrings. Lödning är väl nästan ingen som använder idag?
Pressmaskinen finns att hyra på verktygsuthyrningar.
Jag tycker presskopplingar var betydligt smidigare än klämrings. Lödning är väl nästan ingen som använder idag?
Pressmaskinen finns att hyra på verktygsuthyrningar.
Klicka här för att svara