7 119 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Kan pluggat rör på tappvattenrör ge legionella?
Skall plugga igen badkarsblandaren och får då 2 rör från skarven fram till pluggarna. Rörstumparna är ca 60 cm.
En firma påstår att det kan bli legionella i rörstumparna pga stillastående vatten. Som sen kan följa ut i tillliggande kranar.
Stämmer det?
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
En firma påstår att det kan bli legionella i rörstumparna pga stillastående vatten. Som sen kan följa ut i tillliggande kranar.
Stämmer det?
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Visst kan det stämma... Men risken är nog väldigt liten att ni skulle fara illa.
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/
Absolut håller jag med om att legionella är en läbbig bakterie.
En vanlig människa har oerhört små chanser att få det.
Beakta även då hur många brandposter det finns på industrier, köpcentran osv som står oanvända mellan varje inspektion... Det blir massor med liter av vatten som är stillastående dag ut och dag in!
Beakta även då hur många brandposter det finns på industrier, köpcentran osv som står oanvända mellan varje inspektion... Det blir massor med liter av vatten som är stillastående dag ut och dag in!
De är alltså skarvade i väggen? Om så är fallet lär väl inte en plugg där göra så stor skillnad? Man kan inte ta bort skarven och löda på en muff?
Eller hmm, ska väggen sitta kvar?
...Och på mitt jobb kollar vi legionella i stillastående rör... och hittar i bland.
Eller hmm, ska väggen sitta kvar?
...Och på mitt jobb kollar vi legionella i stillastående rör... och hittar i bland.
Väggen skall vara kvar. Är ju en vägg i badrummet.Ludwig skrev:
Det är godkänt att ha kvar befintliga ingjutna rör med tillhörande skarvar inne i väggen eftersom det var tillåtet förut, MEN man får inte göra nya skarvar inne i väggen.
Dvs om det blir läcka i nya skarven så får jag inget av försäkringsbolaget, men om det blir läcka i gamla 60-talsskarven så får jag ersättning av försäkringsbolaget.
Så har jag förstått det iallafall.
Jo, jag har tänkt så också. Tex om jag bara använder duschen 1 gång i veckan. Då finns ju goda förutsättningar för tillväxt av legionella i rören fram till blandaren där vattnet stått stilla en vecka.krilleman_215 skrev:Absolut håller jag med om att legionella är en läbbig bakterie.
Och sen när jag tar min dusch så åker jag dit, eller?
Fast så kan det ju inte vara tycker jag. Måste ju finnas massa duschar som används sällan och inte blir folk sjuka i legionella hela tiden?
Mystiskt det hela....
TtJag var och kollade på rören till duschen i källaren. Rören är kopplade på en punkt som ligger ungefär 1,5m från/före vattenkran i köket, röret till duschen är ca två meter.
Duschen är inte använd de senaste två åren. (Står en jäkla massa saker ivägen.)
Hur pass allvarligt är det här?
Likadant är det med en avstickare på ungefär fyra meter från källaren till vinden som inte varit använd på femtio år. Den är kopplad på en punkt ungefär sex meter före kran och då även före duschen i källaren.
Duschen i källaren användes regelbundet till för ungefär sex år sedan.
Jag utgår från vattenmätaren.
Jag tänker att det måste vara relativt vanligt att man har rör till kranar, kanske påfyllning till panna, garage eller så som inte används mer än någon gång per år, om den alls används. Men som i praktiken blir som ett pluggat rör.
Duschen är inte använd de senaste två åren. (Står en jäkla massa saker ivägen.)
Hur pass allvarligt är det här?
Likadant är det med en avstickare på ungefär fyra meter från källaren till vinden som inte varit använd på femtio år. Den är kopplad på en punkt ungefär sex meter före kran och då även före duschen i källaren.
Duschen i källaren användes regelbundet till för ungefär sex år sedan.
Jag utgår från vattenmätaren.
Jag tänker att det måste vara relativt vanligt att man har rör till kranar, kanske påfyllning till panna, garage eller så som inte används mer än någon gång per år, om den alls används. Men som i praktiken blir som ett pluggat rör.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/
Om man läser det här så behöver man kanske inte vara överdrivet rädd för legionella.
Om man läser det här så behöver man kanske inte vara överdrivet rädd för legionella.
Precis, Legionella (sjukdomen alltså) får man genom aerosolsmitta, typ dusch. Nu är inte risken särskilt stor, men på industrier är det ju ett annat ansvar. Hemma får man ju göra som man vill eftersom man själv är ansvarig. Jämför med dricksvatten för allmän förbrukning vs enskild brunn. Man kan ha hur risigt vatten som helst i sin brunn, utan att någon kan spärra den, under förutsättning att man bara själv förbrukar vattnet privat.
Klicka här för att svara