Hade över en VVS-kille för att diskutera ny dragning av vatten (totalrenovering pågår). Han ville prompt sätta fördelaren mot ett av badrummens vägg med luckan på den "torra" sidan av väggen och sedan dra RiR därifrån till resten av prylarna (=jävligt fult med en stor lucka på väggen till allrummet...).

Jag skulle hellre vilja ha fördelaren i tvättstugan (ca 3m från VVS-killens föreslagna placering). Det rör sig om ca 7 kranar/dushar/toaletter så jag frågar mig vad problemet är? Är det lathet eller finns det regler kring hur långa RiR man får dra, eller vad?

Rördragningsutrymme finns det gott om, skulle nästan påstå att det är obegränsat. Måste man verkligen ha skåp eller kan man sätta fördelaren synlig direkt i ett våtutrymme som t ex tvättstugan? Man lär ju se om det läcker där lika bra som om man har nå't skvallerrör utploppandes ur väggen?

Varför drar ni inte bara matningarna till under komoden? Där fördelar ni sedan till dusch, toa kanske badkar. Kortare sträckor att byta om det händer missöden, de är i våtrum och jag menar, ni kommer bara se rören när ni öppnar skåpet... Mycket trevligare lösning än ett skåp i vardagsrummet.

Krilleman
Som sj6 skriver kan du med fördel dra ut rören under komod i badrummet eller varför inte under en tvättbänk i tvättstugan? Så syns dom inte så mycket heller, en lucka i allrum är onödigt fult när man inte måste ha den där!

Då slipper du köpa fördelarskåpet, alla kopplingar blir synliga och på rätt sida av tätskikt och utmynnande i rum med golvbrunn! Och du får en godkänd installation som kostar mindre! :thumbup:

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Snailman
placerar du fördelarskåpet 3 meter längre bort, ska vattnet gå 3 meter extra till varje tappställe = du får spola längre för att få varmt /kallt vatten...

jag har planerat in mina under kommoden eller i rummet bredvid

uponor som jag har använt har en särskild anslutning så man kan ha lite grövre matningsledning än 15mm (man har samma skyddsrör på sista biten så man får samma håltagning genom väggen)
rinkaby har tex denna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.