Ska ersätta befitnligt system se bild till en pumpautomat.

32mm PEM slang kommer in och går över till 28mm kopparrör i ca 1,5 meter för att sedan ansluta i pumpen. Borde inte PEM slangen anslutas direkt i pumpen utan kopparröret "mellan"? Eller har det ingen betydelse?

Kan jag bara ta bort den gamla pumpen och sätta dit den nya pumpautomaten med en 28 klämringskoppling till 25R i pumpen?

Behövs backventil till en ny pumpautomat eller räcker det med en vanlig "kran"?

Mycket tacksam för svar!

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har en stor hydrofor och byter till pumpautomat? Om pumpen gått sönder, byt bara den? Eller finns det andra problem?

Jag ser inga direkta problem med en snutt kopparrör på sugledningen. Tillräckligt formstyvt är i alla fall kopparröret. ;) Det väsentliga på sugsidan är ju att få pumpens placering så nära vattenytan som möjligt, så att man inte tappar i sugkapacitet.

Ja, du kan väl i princip byta ut pumpen mot pumpautomaten.

Var skulle du vilja ha in en backventil? En avstängningsventil på utgående ledning vill man ju ha så att det finns en "huvudavstängning".

Det är tanken som är i fruktansvärt dåligt skick invändigt totalt genomrostad (daterad 1946). Men tyckte det verkade smidigt att byta till en pumpautomat med allt-i-ett. Tänkte dessutom försöka byta ut det fåtal järnrör som finns kvar till kopparör eller pex. Men jag tar gärna emot synpunkter!...

"Kopparrörssnutten" ansluter jag med 28 mm klämringskoppling som har R25 i änden som skall in i pumpen antar jag??

På Utsidan från pumpen kan jag gå över från R25 till 22mm pex direkt?

Jag tänkte mest på en avstängningsventil på utgående ledning precis som du nämnde.

Du bör ha en backventil i brunnen idag, med sugsil. Så den är klart.
Inne hade jag bara satt en ventil och sen kontrollerat tjockleken på koppparn innan jag monterat den som du föreslår.
Ev bytt om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.