9 320 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Lila vatten från vattenfilter (Callidus)
Hej
Har ett vattenfilter från Callidus mot järn/mangan av typ MIF-12 med automatisk backspolning och separat behållare för påfyllning av kaliumpermanganat. Filtret har fungerat bra sen vi flyttade in i huset i september, hade en tekniker här i samband med inflytten som såg över det.
Den senaste tiden har dock vattnet varit lila efter att filtret backspolat, d v s kalium verkar finnas kvar i tanken efter backspolningen avslutats. Blev förvånad eftersom jag nyligen varit duktig och fyllt på både filtermassa och kalium samt bytt injektor och sil i ventilhuset. Någon som kan sätta fingret på vad det beror på? Kan jag ha gjort något fel som orsakat detta?
Har ett vattenfilter från Callidus mot järn/mangan av typ MIF-12 med automatisk backspolning och separat behållare för påfyllning av kaliumpermanganat. Filtret har fungerat bra sen vi flyttade in i huset i september, hade en tekniker här i samband med inflytten som såg över det.
Den senaste tiden har dock vattnet varit lila efter att filtret backspolat, d v s kalium verkar finnas kvar i tanken efter backspolningen avslutats. Blev förvånad eftersom jag nyligen varit duktig och fyllt på både filtermassa och kalium samt bytt injektor och sil i ventilhuset. Någon som kan sätta fingret på vad det beror på? Kan jag ha gjort något fel som orsakat detta?
Troligen klarar pumpen inte av att leverera det tryck som filtret kräver, vilket innebär att kaliumpermanganaten inte backspolas ut i avloppet. Spola i kranen ordentligt tills allt detta är borta då kaliumpermanganat inte är nyttigt att konsumera.
Filtret är troligen överbelastat, och laddar inte om/aktiverar greensandmassan som oxiderar järn/mangan.
Jonbytare är ofta smidigare och bättre för miljön i dessa lägen, men det beror på vilka förutsättningar som råder.
Jag skulle nog slå en signal till Callidus så dom får titta på en lösning, antingen en annan filterlösning eller en annan förutsättning (men det borde dom ha kontrollerat innan filterförslag).
Filtret är troligen överbelastat, och laddar inte om/aktiverar greensandmassan som oxiderar järn/mangan.
Jonbytare är ofta smidigare och bättre för miljön i dessa lägen, men det beror på vilka förutsättningar som råder.
Jag skulle nog slå en signal till Callidus så dom får titta på en lösning, antingen en annan filterlösning eller en annan förutsättning (men det borde dom ha kontrollerat innan filterförslag).
Du fyllde inte på för mycket massa? Nu har jag ju inte en blekaste aning om hur ett manganfilter ser ut, men i mitt kalkfilter är det mycket viktigt att man inte fyller fullt i behållaren. De små kornen (massan) måste kunna röra sig och virvla runt lite vid backspolningen, annars kommer inte hela massan i kontakt med saltlaken.
Är det enligt instruktion att fylla på med filtermassa? Mitt filter är av ett annat fabrikat, men på det skall inte filtermassan förbrukas.
Jag är inte helt hemma på sådana här filter, men är det en separat behållare med kaliumpermanganat och vatten som pumpas in i filtret under backspolningen? Fyllde du i så fall på med både kaliumpermanganat och vatten? Om du fyllde på med bara kaliumpermanganat kanske lösningen är så koncentrerad att det lilla som blir kvar efter backspolning räcker för att färga vattnet.
Jag är inte helt hemma på sådana här filter, men är det en separat behållare med kaliumpermanganat och vatten som pumpas in i filtret under backspolningen? Fyllde du i så fall på med både kaliumpermanganat och vatten? Om du fyllde på med bara kaliumpermanganat kanske lösningen är så koncentrerad att det lilla som blir kvar efter backspolning räcker för att färga vattnet.
mogge_73 skrev:Troligen klarar pumpen inte av att leverera det tryck som filtret kräver, vilket innebär att kaliumpermanganaten inte backspolas ut i avloppet. Spola i kranen ordentligt tills allt detta är borta då kaliumpermanganat inte är nyttigt att konsumera.
Nej kaliumpermanganat är ju inte att leka med, har varit noga med att spola tills klart vatten kommer innan konsumtion. Men är det inte lite konstig om det är pumpen som inte håller trycket, det har ju fungerat bra fram tills nu tänker jag? I så fall borde det väl vara pumpen som håller på och bli dålig då? Sitter tryckmätare på röret in (mellan tryckkärl och filter) och har jag inte märkt någon direkt försämring där. Men kan ju slänga ett extra öga på den igen förstås under spolningen.
När du säger att filtret är överbelastat, menar du att det är det p g a att orenheter inte spolas ut under backspolningen och därför blir kvar i filtret? Betyder det i sin tur att vattnet vi dricker inte renas ordentligt för tillfället?
Ska slå en signal till Callidus och se vad dom säger om det, men tänkte att det vara bra och få lite bra tankar från kunnigt folk här på forumet först
Strip skrev:Du fyllde inte på för mycket massa? Nu har jag ju inte en blekaste aning om hur ett manganfilter ser ut, men i mitt kalkfilter är det mycket viktigt att man inte fyller fullt i behållaren. De små kornen (massan) måste kunna röra sig och virvla runt lite vid backspolningen, annars kommer inte hela massan i kontakt med saltlaken.
Jag tänkte faktiskt också på detta häromdagen. Jag fyllde på ordentligt med massa, men var samtidigt noga med att inte fylla över maxstrecket på filtret. Men samtidigt så är det ju mer massa i nu än på länge så det kan ju vara en faktor? Kanske ska öppna och kontrollera nivån igen och samtidigt röra runt lite i massan för det gjorde jag ej när jag fyllde på (teknikern från Callidus gjorde inte det heller när han var här men det står ju i manualen att man ska göra det såg jag sen).
Avemo skrev:Är det enligt instruktion att fylla på med filtermassa? Mitt filter är av ett annat fabrikat, men på det skall inte filtermassan förbrukas.
Ja precis, kaliumet hämtas in från separat behållare under backspolningen. Dock så ska man endast fylla på med kalium i behållaren (och inte vatten) eftersom det här filtret automatiskt förser behållaren med vatten som blandar ut kaliumet innan det pumpas in i filtret.
Om pumpen inte håller rätt tryck vid backspolning blir inte filtermassan omladdad och viss järn kan då sitta kvar i massan. På sikt så är tillslut större delen av massan igensatt (överbelstad) och det blir jobbigare för pumpen att backspola. Alt. Så blev det fel när teknikern var där som gör att filtret inte backspolas tillräckligt länge. På nåt sätt så försvinner inte all kaliumpermanganat under backspolningen utan kommer i kranen när filtret kopplas på igen.
Prata med Callidus dom borde ha en ide vad det kan vara.
Prata med Callidus dom borde ha en ide vad det kan vara.
Klicka här för att svara