Har köpt en ny blandare till tvättstället med G3/8 Soft Pex. Tyvärr har nuvarande koppling ingen Ballofix så jag tänkte fixa det samtidigt.

Skulle behöva lite råd och förklaring varför det är kopplat som det är just nu i mitt badrum.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Varför sitter det en sån där gren-koppling där? Bör jag ta bort den och allt ovanför? Det står på den att det är 3/8 men hur vet man att den är det i båda ändarna?

image.jpg
Skapa konto

Är otroligt tacksam om någon orkar svara.

• Gilla
peroande
  • Laddar…
kulle
det där är avstängningar

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Hm, avstängningsventil alltså? Men hur funkar det då, det finns ju inget att skruva på? Om jag ska ha dit en Ballofix/kulventil skall dessa avstängningsventiler bort då?

Hej!

Råkade bara hamna här idag, kanske kan jag hjälpa dig framåt. Som redan skrivits här är "grenkopplingarna" som sitter där ganska säkert avstängningskranar. Dessa är alltså vad du sedan ersätter med Ballofixer/kulventiler. Muttern som sitter längst ut på delen märkt "TA" bör ha funktion endast som ett "lock", bakom denna sitter i så fall själva avstängningsanordningen, i form av en gängad skruv med en skåra tvärs över, skåran är gjord för en kraftig skruvmejsel. Tar du en sådan skruvmejsel, sätter den i skåran och skruvar nedåt kommer du slutligen till ett ändläge, därmed har du stängt av tilloppet och inget vatten rinner till kranen, Så...du kan väl börja med att ta en skiftnyckel/fast nyckel, ta ett stadigt tag i hela "grenkopplingen" och lossa muttern på delen märkt "TA" . Ser du nu en skåra med uttag för skruvmejsel?

Kanske bättre att byta 90-gradaren mot en ballofix och slippa några skarvar?
3478-4-8546975.jpg
Skapa konto

@wc-ankan Tack! Hade aldrig vågat skruva där om jag inte läst det du skrev. Som du ser på bilden är det ingen skåra men ett hål för en sexkantsnyckel.

image.jpg
Skapa konto

@Stefan N Ja den där såg ju smidig ut. Måste bara kolla att Pex-slangarna är tillräckligt långa då. Är nog tveksamt tyvärr. Tack för ditt inlägg! Jag suger åt mig som en svamp!

Krilleman
Det är helt vanliga TA trim som sitter. Det är en insexnyckel som krävs för avstängning under locken. Spårskruv var det förr, alltså på äldre varianter. Dessa kan du behålla om du vill. I så fall gängar du bara i en sexkantsnippel med lin & locher i dina TA trim-ventiler upptill. RSK: 1985357. Repa gängan lätt innan applicering av linet. Detta förutsätter att dina nya blandarslangar räcker ner. Räcker dom inte får du dra upp en snutt rör också.

TA trim:
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/prod/prod_14_4873048.pdf

Tänk på att det ser ut som om din högra TA-trim har en läcka. Det är grönt på röret!

Vill du ha ballofixer så får du dra upp nya kromade kopparrör från vinklarna sen köper du 12x10 VA ballofixer. Kasta mutter+kona på 10mm änden så har du slät ansats med 3/8 gänga som passar direkt på din blandare!

Med detta alternativet (som jag skulle ha rekommenderat) du behöver köpa:

2st nya 12mm klämringar till dom befintliga vinklarna (behåll muttrarna) RSK: 1945633
4st stödhylsor 12x1mm RSK: 1866016
Två snuttar 12mm förkromat kopparrör. (du kanske har det liggandes?) 2m 12mm kromrör RSK: 8564350
2st ballofixer 12x10 RSK: 8546954

Följ monteringsanvisningen för kopplingarna!
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf

Sök på respektive RSK med endast svenska resultat på google så hittar du flera internetbutiker som säljer dessa produkter.

Krilleman
Stefan N skrev:
Kanske bättre att byta 90-gradaren mot en ballofix och slippa några skarvar?
Onödigt dyr ballofix och dessutom så blir det ju oavsett raka kopplingar för att komma över till blandaren. Dom befintliga vinklarna sitter ju redan där = gratis.

Köp raka ballofixer (som jag skriver ovan) om du vill ha kulventiler.

@krilleman_215 Tusen tack för din utförliga beskrivning. Nu har jag lite att kolla upp innan jag bestämmer mig :-)

Aha, insexnyckel istället för skruvmejsel för avstängning. Principen är väl likadan. Men nu har du fått utmärkt hjälp av krilleman, :)

Är verkligen ingen expert men jag skulle nog också gjort som krilleman rekommenderar enligt beskrivning. Blir det för mycket facktermer så har du ju en toppenbra bild, visar du upp denna i butiken där du köper grejorna plockar de lätt fram det du behöver. Hoppas allt går bra.:thumbup:

Såååå, nu undrar vi eller åtminstone jag hur det gick för dig! Fått tag i grejorna och installerat till belåtenhet...eller blev det en vacker fontän i badrummet istället? :wow:

:D Det har faktiskt inte blivit nåt av det ännu. Jag började titta på det i måndags men eftersom vi skulle resa bort på tisdagen vågade jag inte göra några ingrepp.

Satt förut idag och la alla artiklar i online-kassan men började då tveka vilken lösning jag skulle välja. Nu är jag inne på att behålla TA-trim istället och Youtubat hur man använder linet.

Får se om jag vågar mig på det imorgon.

Postar självklart uppdateringen här! Gonatt!

image.jpg
Skapa konto

Nu är den nya blandaren på plats och jag är så glad att jag fått lära mig nåt nytt! Tack för er hjälp!

Jag köpte två sexkantsnipplar, lin och Locherpasta. Gick förvånansvärt bra (kollade lite Youtube-filmer först).

Nu ska jag ha lite extra koll de kommande dagarna.

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Ahhh, tjusigt. :cool: Så du behöll de gamla avstängningsventilerna får man förmoda, tja, varför fixa nåt som är helt.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.