C
Startade en tråd om underhållsvärme men insåg att frågeställningen var betydligt bredare än så. Gör därför ett försök att bryta ut de olika frågorna.

Har insett att vi måste lösa problemet med varmvattentemperaturen i vårt hus. Rören går en längre sträcka fritt i torpargrunden mellan varmvattenberedaren (bergvärmepump) och kök, "master bathroom" och gäst-wc. Därmed tar det orimligt lång tid att få varmt vatten till dessa tappställen. Har mätt och man måste i nuläget med en utetemperatur på runt -5° tappa ca. 20 liter vatten innan det blir ljummet. Det blir dessutom aldrig mer än fisvarmt. 50° vid tappstället är bara att glömma.

Så lösning nummer 1 är uppenbarligen att VV-rören måste isoleras bättre. Det löser dock inte problemet med den orimliga fördröjningen. Jag har därför sneglat på VVC, och då framför allt de "smarta" VVC-pumpar som finns idag som reglerar på returtempen och har borta/nattläge.

Ett alternativ är en varmvattenberedare vid tappstället. Antingen som alternativ till centralt uppvärmt vatten, eller för att fylla ut tiden tills varmvattnet nått fram. Det förstnämnda skulle kanske vara lämpligast för kök och handfat där man normalt endast tar ut mindre mängder varmvatten. Det sistnämnda kanske mer lämpligt för dusch. Men det känns trist och fel att inte kunna utnyttja bergvärmen för varmvattnet vid de primära tappställena. Dessutom tillkrånglat. Men är det ett driftsekonomiskt överlägset alternativ så...?

Någon med liknande problem och hur har ni löst det? Allmänna funderingar i ämnet?

Allt oftare frångår man vvc vid ny byggnader av kontor av flera skäl. Och sätter elektriska VVB
Bla att det kostar dra rör och billigare med kabel samt att hyresgästen betalar driftkostnader direkt .. Men även av skälen att det kostar el att snurra vattnet och värme förluster.
En bekant stängde en dåligt isolerad VV/ VVC tillfälligt och kollade skillnaden i El.. Nästan 2kw timman vid kyla det blev en typ en 50lapp per dag ...lösningnen bygga en isolerad låda under huset runt rören .

• Gilla
Rikarddahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Byggde VVC i huset förra hösten. Det blev en riktigt stor förbättring av komforten. Det lilla som elräkningen ökade har med råge uppvägts utav minskningen på vattenräkningen. Det kom väl till pass när det dels var extrem vattenbrist i somras och därefter väldiga prishöjningar på kommunalvattnet.

Har slingberedare i bergvärmepumpen, så jag satte upp en liten el-beredare alldeles intill bergvärmepumpen, som VVCn jobbar mot. Beredaren matas med varmt vatten från bergvärmepumpen. Ska det vara någon nytta med varmvattenmatning av beredaren så lär den ju sitta så nära pumpen att vattnet faktiskt ännu är varmt när det når beredaren, även om man bara tvättar händerna.

Jag hängde slingan i källartaket med rejäl isolering, respektive byggde in slingan i mellanbjälklaget mellan källare och bottenvåning, så värmeförlusterna kommer till nytta ändå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag ersatte 18mm kopparrör med 15mm pex, det blev en otrolig skillnad i tid för att få varmvatten! Lite sämre tryck också men lätt värt det enligt mig. Så är det gamla feta rör kan det löna sig att byta till klenare pex...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Angående rördimensionen är det nog så i mitt fall att det pga rörens längd inte kommer att hjälpa för att komma ner till en rimlig fördröjning. Även om jag halverar rörens volym så kommer det fortfarande att dröja flera minuter innan det kommer varmvatten.

Just därför är en hjälpberedare vid tappstället uppenbart fel lösning i detta fall då jag förutom vid dusch inte kommer att tappa såpass mycket att jag "får smak" på det centralvärmda vattnet.

Annars har vi i princip gratis vatten så på det sättet är det inget problem att slösa med själva vattnet, det är ett rent komfortproblem.

Någon som har erfarenhet av dessa dedikerade VVC-pumpar med temperatur och timer-styrning?

Staffans2000
Hur långa rör har du egentligen?

C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur långa rör har du egentligen?
Har inte mätt exakt, men uppskattar det till ca. 10m i källaren + 13m under torpargrunden + 4m upp till övervåningen = 27m.

Jag har precis samma problem. Har nog närmare 14 m som löper i kall torpargrund.
Men har i samband med tillbygge dragit en 20mm Alu-PEX i bjälklaget för den tillbyggda övervåningen (ja naken-PEX!) som jag isolerat väl samt sedan bäddat in i bjälklagets isolering, sågspån resp mineralull, för matning av de avlägsna delarna i husets markplan.
Sedan har jag tänkt att återanvända den kraftiga 22mm kopparledningen under huset till en smart VVC med termostat intill första tappstället (räknat på gamla ledningen) som slår av VVCpumpen när varmvatten från pannrummet (sjövärmepump) kommer fram.
Då blir det bara avsvalnat vatten som kommer att gå i ledningen under huset och resten av förlusterna hamnar inomhus.
VVC tänkte jag sedan styra med närvarosensorer tex i hallen utanför badrum o kök så att de alltid har varmt vatten framme inom några minuter från att man närmar sig.
Lite pill med Z-wave tänkte jag för att kunna återanvända en "dum" rödgods-pump som jag tänkt byta ut (ifrån ett vattenfilter mot en betydligt snålare e-klassad version.) Den kommer ju inte att gå alls lika ofta som i nuvarande applikation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.