Är enklaste lösningen nippel G15->G10 (rsk 1987049) tillsammans med en G15 gummipackning (har planadapter på vatettesidan) eller behöver jag använda lin?

Jag har köpt hem lite saker för att använda vatettes badrumsfördelare i nya badrummet. Monteringsskissen till blandaren (Gustavsberg Estetic) visade G1/2-anslutning så jag införskaffade två planadaptrar och trodde det skulle räcka.

Nu verkar blandaren ha fått uppdaterad beskrivning och den jag har fått hem har G3/8-anslutning med packning.

S
Allt med planända och gummipackning , inget lin eller smörja bara dra ihop
Allt med klämring och kona , bör smörjas med tätpasta går lättare att dra ihop

S skutten11 skrev:
Allt med planända och gummipackning , inget lin eller smörja bara dra ihop
Jo, min fundering var mest om nippeln var anpassad för planända då jag inte hade hittat någon direkt monteringsanvisning. Gäller det generellt för nipplar och bussningar att de går att använda mot planända eller behöver man leta aktivt?

Krilleman
S skutten11 skrev:
Faktiskt inte sant.

Man ska alltid följa monteringsanvisningen! Det finns några tillverkare som man INTE ska smörja.

Vatette är försmord från fabrik och går bra att smörja extra om så önskas.

Krilleman
T tomnil skrev:
Jo, min fundering var mest om nippeln var anpassad för planända då jag inte hade hittat någon direkt monteringsanvisning. Gäller det generellt för nipplar och bussningar att de går att använda mot planända eller behöver man leta aktivt?
Bara nippeln är slät invändigt på 1/2"-sidan så går det fint med packning på vatettes planadapter!

Krilleman Krilleman skrev:
Bara nippeln är slät invändigt på 1/2"-sidan så går det fint med packning på vatettes planadapter!
Då siktar jag på det som primär lösning.
Finns det någon "rekommenderad" tillverkare av nipplar och liknande rördelar motsvarande vatette för klämringskopplingar?

Krilleman
Förkromad 15x10 med RSK: 1987817 har jag använt förr.

Men alldeles nyss tipsade någon att liknande nippel finns hos Clas i insjön.

Om det ligger i närheten av dig så är det ju lätta att åka och kika i botten på den!

[länk]

[bild]

Edit:

Jula har visst den också.
[länk]
Toppen!

Då tolkar jag det som att det inte är lika stor kvalitetsskillnad på dessa delar mellan olika märken som det kan vara med klämringskopplingar.

E
Dum fråga, men ska man blanda olika märken hit o dit? Skiljer sig inte gängstigningar o annat eller är det standard??

Krilleman
Gängade delar är gängade delar.

Klämringskopplingar är en helt annan liga och man ska inte blanda olika fabrikat hit och dit med muttrar och klämringar. Varje tillverkare har sina unika egenskaper.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Staffans2000
Det finns några tillverkare som man INTE ska smörja.
Helt riktigt! Det kallas för muta!
Dessutom är det olagligt!

E erkka skrev:
Dum fråga, men ska man blanda olika märken hit o dit? Skiljer sig inte gängstigningar o annat eller är det standard??

Nyligen fick jag lite klämringskopplingar. Från 15-28mm av en gammal rörläggarkompis med kommentaren -det är lite olika fabrikat, jag plockade ihop dom av det jag hade, men det går bra ändå. Så var det även år tusen före Hedenhös, då jag var rörläggare. Passade bara gängorna så gick det bra.
Man "ska" inte blanda olika märken, men man kan.

Staffan

P.S.
Välkommen tillbaks Liteavvarge!

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Helt riktigt! Det kallas för muta!
Dessutom är det olagligt!
Passar inte denna "koppling" bättre i humortråden?! :p

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Gängade delar är gängade delar.

Klämringskopplingar är en helt annan liga och man ska inte blanda olika fabrikat hit och dit med muttrar och klämringar. Varje tillverkare har sina unika egenskaper.
Precis, just med klämringskopplingar har jag hört att man ska vara lite restriktiv med. Tack för klargörandet !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.