Jag lät rörmokare fixa det mesta VVS i badrummet men tänkte att en duschstång kan jag nog montera själv. Jag hittade då en takdusch för 549:- på ett billighetsvaruhus och tänkte att det kan ju vara trevligt. Det är gästrummets badrum så jag ville inte lägga flera tusen för en märkesvara.
Eftersom det bara var några få hål som skulle silikonas köpte jag en liten tub på samma billighetsvaruhus istället för en stor patron. Jag borrade fyra perfekta hål i kaklet och skulle fylla dem med silikon. När jag tryckte på tuben sprack den och sprutade silikon över mina armar, golvet och duschdörrarna. Jag fick därefter ta små klickar silikon på fingret och trycka in det i hålet. I med pluggen och plutta in mer silikon med tummen. Upp med duschstången och börja skruva. Det visade sig att fästet var så trångt att extralånga bits krävdes. Vanliga förlängare var för tjocka. Efter långt letande hittade jag en sådan bit. Skruvdragaren bara snurrade och när jag undersökte orsaken så ramlade skruvskallen ut; skruven hade gått av under skallen. Försiktigt försökte jag skruva dit de tre andra skruvarna men två av dem gick också av på samma ställe. Toppkvalitet på de medföljande skruvarna!
Eftersom resten av skruvarna (förutom skruvskallarna) nu satt fast inne i väggen och var omöjliga att få ut, så fick jag borra nya hål. Jag tänkte hissa upp duschstången så att jag kom åt bättre att borra, men då gick plastskruven som klämmer fast stången sönder. Jag fick då hålla stången med ena handen och borra på kaklet med den andra, utan att borret dansade runt. Nåväl, hålen blev borrade och fullpetade med silikon och nu blev utmaningen att hitta rätt storlek på skruvar med rätt sorts skalle (jag hade bara en extralång bit och den var Ph2).
När jag skruvat upp allt så visade det sig att klumpen med omkopplare mellan takdusch och handdusch satt löst och läckte. Enda sättet att skruva fast den var med en insexnyckel i enorm storlek som ingen vettig människa har hemma. Till slut hittade jag en bakände på en torxbits i bilens verktygssats som funkade tillräckligt bra.
Men nu sitter den där och det mesta av silikonet är borta från mig och duschdörrarna.