Byggahus.se

Lock till avloppsbrunn 15 kg

1. G
    Medlem Nivå 1
    Har fått klagomål att slamtömmargubbben inte orkar få av locken längre trots att det funkat fint i 50 år. Nu behöver jag hitta lock som väger max 15 kg så små barn kan lyfta av dem och trilla i. Har ni tips på var man hittar dessa lock till bra pris? Anläggningen ska göras om inom några år men tror inte jag vågar förhala det hela tills dess.

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 12
    Menar han att locket är för tungt? De SKA väl vara tunga av en anledning! Hålla att köra på samt vara svåra att lyfta av för obehöriga.

Vad väger det?

3. R
    Medlem · Nivå 11
    Köpte en durkplåt 1000x2000 i 3 mm aluminium från Montano. Sågade till ett lock med sticksågen.

Finns bra bilder på nätet för sådana lock.

https://montano.se/product.html/aluminium-durkplat-5bar?category_id=163

4. R
    Medlem · Nivå 11
    Har slammgubben varit med i 50 år eller hur många har du slitit ut? ;)

5. H
    Bannad · Nivå 10
    Nog är det så alltid med nya entreprenörer och arbetsmiljö, blev debiterad 370 + moms för mitt betonglock för första gången, dom gamla hade inga bekymmer med att putta det åt sidan, det är gubben som ska lyfta som får en skvätt av det, mitt lock har varit där i 25 år utan något gnäll

6. G
    Medlem Nivå 1
    Säg att dom väger 30 kg då. Lagom tunga för att inte vem som helst ska peta av dem. Men det handlar om arbetsmiljöverkets regler tydligen. Om slamgubben väger 50 kg och heter Berit så ska hen kunna lyfta bort dem.

Ang plåt, hur får du locket att ligga på plats? Antar att man kan ha en trädgårdsplatta uppe på.

7. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Rätt mkt OT men på senaste räkningen fick jag debiterat för 25m extra slang x2. Ny entreprenör, ringde Sörmlands Vatten och enligt dom får slamtömmaren ställa sig precis var han vill och sedan dra slang. 50m från hålet betyder att han antingen stått mitt på 55an (100väg) eller 45m upp i skogen, såg konstigt nog inga spår av slambil i marken bland granarna så troligen har han stängt av hela 55an för att suga slam, för inte skulle dom väl försöka luras....

• Laddar…
  8. R
    Medlem · Nivå 11
  9. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Det är ju en arbetsmiljöfråga för slamsugaren. Är väl inte märkligt att det är slitande att dra tunga lock fram och tillbaka hela dagarna. Det är en gång för dig, fler för de som jobbar med det.
    Jag har plastlock, låses med ett buntband så ingen riskerar att ramla i.

10. R
    Medlem · Nivå 11
    Två rostfria öglebultar och ett shackel som lås. Två slitsar i plåten.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Lätta brunslock ska vara låsbara. Varför är du så bitter över att slamsugaren vill ha en dräglig arbetsmiljö?

I förra huset hade dom en lyftanordning som sattes runt brunnen. Jag betalade nån hundring eller två i 'straffavgift' för att locket var för tungt.