Jag undrar om det finns någon som haft minireningsverket Agusteco/aquatec ett tag och kan tala om hur det fungerat? Var det problem att få det godkänt av kommunen? Krävs tillsyn av sakkunnig? Krävs serviceavtal? Krävs någon form av efterpolering? Något särskilt jag behöver tänka på om jag väljer att installera ett sådant?

Hejsan jag har kollat lite på olika minireningsverk bland annat agusteco. Det verkar som ett trevligt alternativ enligt dem behöver man inget efterpoleringssteg men man vet aldrig vad kommunen kan kräva. Dock är deras serviceavtal ganska dyrt 3400 per år och min kommun kräver serviceavtal på alla minireningsverk.

Sen använder de sig av flockningsmedel men alternativet till detta verkar vara att man har en säck med polonite grus (i andra minireningsverk då) så vad som är bäst/sämst är nog en smaksak. För mig lutar det åt ecobox minireningsverk istället anledningen till detta är främst att jag hittat en entreprenör som är verksam i min kommun som verkar bra. Såg agusteco som ett bra alternativ också

F Fredrik_Lerum skrev:
Hejsan jag har kollat lite på olika minireningsverk bland annat agusteco. Det verkar som ett trevligt alternativ enligt dem behöver man inget efterpoleringssteg men man vet aldrig vad kommunen kan kräva. Dock är deras serviceavtal ganska dyrt 3400 per år och min kommun kräver serviceavtal på alla minireningsverk.

Sen använder de sig av flockningsmedel men alternativet till detta verkar vara att man har en säck med polonite grus (i andra minireningsverk då) så vad som är bäst/sämst är nog en smaksak. För mig lutar det åt ecobox minireningsverk istället anledningen till detta är främst att jag hittat en entreprenör som är verksam i min kommun som verkar bra. Såg agusteco som ett bra alternativ också
Det är den där säcken med polonitegrus som jag skulle vilja slippa. Det vore intressant att höra vad någon som haft agusteco några år har för några erfarenheter av systemet.

Ja jag håller med om att grussäcken inte är jättekul. Känns spontant som det är lite svårt att hitta info på forum om minireningsverk. Jag tyckte 3400 om året i serviceavgift gjorde agusteco mindre intressant. Min kommun kräver serviceavtal. Kan man slippa detta känns agusteco som ett bra alternativ.

Så olika i kommunerna. Tex. i Norrtälje krävs efterpolering till Augusteco men inte serviceavtal. Tycker det verkar vara ett bra verk har hjälpt till med installation av några. Men vet inte så mycket mer.

R RoBo skrev:
Så olika i kommunerna. Tex. i Norrtälje krävs efterpolering till Augusteco men inte serviceavtal. Tycker det verkar vara ett bra verk har hjälpt till med installation av några. Men vet inte så mycket mer.
Vad för typ av efterpolering har de krävt ?

Infiltration

Är ju lite märkligt att de kräver efterpolering enligt agustecos hemsida är det ju tekniskt rent vatten som kommer ut. Men det verkar ju inte finnas generella regler utan varje kommun verkar bestämma själva.

Man blir lätt matt av att försöka sätta sig in i allt detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.