Hej allihopa.
Detta blir min första post på detta forum. Jag har en gammal termometer som sitter skruvad på vad som ser ut att vara returen på elementslingan. Termometern är trasig så jag vill byta ut den.
Lämplig ersättare lär väl vara nåt i stil med: https://www.rinkabyror.se/artikel/industritermometer/
Vad jag kan se är muttern dragen med lin, så frågan är om det bara är att lossa muttern och ersätta termometern, eller om det kommer att komma vatten direkt jag lossar muttern och man måste därför tömma hela systemet före?
/MVH
Detta blir min första post på detta forum. Jag har en gammal termometer som sitter skruvad på vad som ser ut att vara returen på elementslingan. Termometern är trasig så jag vill byta ut den.
Lämplig ersättare lär väl vara nåt i stil med: https://www.rinkabyror.se/artikel/industritermometer/
Vad jag kan se är muttern dragen med lin, så frågan är om det bara är att lossa muttern och ersätta termometern, eller om det kommer att komma vatten direkt jag lossar muttern och man måste därför tömma hela systemet före?
/MVH
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En McGyver lösning är väl en elektronisk utetermometer där man petar in känselkroppen under rörisoleringen.
Tappa ut radiatorvatten ska man undvika då det blivit syrefritt och det slutat rosta.
Protte
Tappa ut radiatorvatten ska man undvika då det blivit syrefritt och det slutat rosta.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Du kan skruva av hatten på ditt mässingsrör, dra ut det trasiga termometer och stoppa känselkroppen på ett vanligt digitaltermometer längst in i dykröret. Ingen avtappning.
Visst är det korrekt att färskt vatten innehåller syre, men servicearbeten på en värmeanläggning som sker någon enstaka gång är inte farligt. Dessutom verkar det ju inte som pannan behöver tappas ur i detta fallet. Gör det man ska på anläggningen och värm upp systemet igen. Dessa arbeten har alltid förekommit och kommer alltid att behövas på ett eller annat sätt.prototypen skrev:
Värre är om påfyllningsventilen läcker igenom och att man inte upptäcker att säkerhetsventilen/skvallerröret kissar vatten i flera veckor.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Rätt krilleman, men undvik så långt det går.
Finns inte "orginaltermometern" att köpa ?
Protte
Finns inte "orginaltermometern" att köpa ?
Protte
Någon har målat i gängorna så jag kan då inte skruva upp den i toppen som jag antar det ska gå att göra. Eftersom detta inte egentligen är ett problem väntar jag nog att byta ut hela termometern i samband med att man ändå ska göra något större VVS-jobb.
Tack för svaren iallafall.
Tack för svaren iallafall.
Klicka här för att svara