2 999 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
rör i rör ?
hejsan jag har precis haft spolbilen här hos mig efter ett totalstopp i avloppet, det var fullt med rötter som satte stopp .
Avloppet är ca 50år gammalt och består av betongrör.
Nu till min fundering är om man kan skjuta in 110 markrör i det befintliga betongröret och på så sätt bespara sig en väldig besvärlig uppgrävning genom rabatten det är ca. 20m raksträcka ?
godkänt eller helt förkastligt
//cazet
Avloppet är ca 50år gammalt och består av betongrör.
Nu till min fundering är om man kan skjuta in 110 markrör i det befintliga betongröret och på så sätt bespara sig en väldig besvärlig uppgrävning genom rabatten det är ca. 20m raksträcka ?
godkänt eller helt förkastligt
//cazet
Låter som en riskabel operation. Det gäller att betongröret är avsevärt större och att det nästan är spikrakt samt att alla rötter är borta..
Eftersom du har/har haft rötter i betongrören så är det med största sannolikhet en del trasiga rör/kanter m.m som kommer stoppa ett 110mm rör.
Hade själv övervägt grävning. Hur djup ligger befintligt betongrör?
Du får ställa det mot hur länge du kan tänka dig att vara utan avlopp?
Ger du dig på att försöka med att trycka in ett 110rör och misslyckas så står du där utan avlopp ett bra tag. Tar du däremot in en firma som gräver och lägger ner nytt 110 rör parallellt så kommer du vara utan avlopp under max 1 dag.
Hade själv övervägt grävning. Hur djup ligger befintligt betongrör?
Du får ställa det mot hur länge du kan tänka dig att vara utan avlopp?
Ger du dig på att försöka med att trycka in ett 110rör och misslyckas så står du där utan avlopp ett bra tag. Tar du däremot in en firma som gräver och lägger ner nytt 110 rör parallellt så kommer du vara utan avlopp under max 1 dag.
Nu har spaden och ryggen fått jobba lite
och konstaterat att det får bli att gräva ner nytt ,
men jag konstaterade att det är i princip omöjligt att komma åt betongröret under huset men jag hittade en spolbrunn en meter utanför så det jag undrar nu är om man kan koppla ihop 6 tum invändigt rör som ligger under huset till 110 rör på nått enkelt sätt och lägga nytt till min 3 kammarbrunn ?
typ att man tar en reduktion för markrör 160/110 och anpassar betongröret invändigt så att reduktionen passar in
och "limmar" eller gjuter fast den om ni förstår hur jag menar
men jag konstaterade att det är i princip omöjligt att komma åt betongröret under huset men jag hittade en spolbrunn en meter utanför så det jag undrar nu är om man kan koppla ihop 6 tum invändigt rör som ligger under huset till 110 rör på nått enkelt sätt och lägga nytt till min 3 kammarbrunn ?
typ att man tar en reduktion för markrör 160/110 och anpassar betongröret invändigt så att reduktionen passar in
Det finns färdiga övergångar i diverse olika varianter. T.ex :C cazet skrev:Nu har spaden och ryggen fått jobba liteoch konstaterat att det får bli att gräva ner nytt ,
https://www.rinkabyror.se/artikel/overg-pvc-betong-160x6/
Finns även gummibälgar till ändamålet.
Det är bara att hitta något som passar..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om det finns excentriska övergångar så är det möjligt att få en relativt slät botten.
Alltid en fara att gå ner i dimension.
Kostar ju en del extra med 160 mm plaströr.
Har du goda möjligheter med spolning så kanske det inte är någon fara med 110 mm rör.
Protte
Alltid en fara att gå ner i dimension.
Kostar ju en del extra med 160 mm plaströr.
Har du goda möjligheter med spolning så kanske det inte är någon fara med 110 mm rör.
Protte
Som protte skrev så är en excentrisk övergång bäst, om du kan få till det med denna kanske du kan limma fast den med något sättlim.
https://www.rinkabyror.se/artikel/mark-forminskn-160x110/
https://www.rinkabyror.se/artikel/mark-forminskn-160x110/
det är lite det jag är inne på men betongröret är 6 tum=15.24cm invändigt och adaptern är väl 16cm utvändigtkulle skrev:
men det kanske man kan justera lite med en diamant-skiva på lilla vinkelslipen
förslag på nått lämpligt lim eller bruk å fästa den med tas tacksamt emot
En vanlig lösning är att man skjuter in ett 110 rör i betongröret under huset så långt det går. Sedan kan man gräva inifrån när resten behöver bytas.
Jag bytte mitt avlopp utvändigt först i samband med dränering. Då gick jag in nån meter i huset med skarven och kopplade på det nya plaströret och de gamla betongröret med en excentrisk övergång som nämnts. När jag sedan bytte invändigt tog jag upp ett hål och grävde mig ner till skarven och sen sköt jag in plaströr i betongrören från andra änden av källaren. Sparade enormt med grävning och bilning av golv.
Klicka här för att svara