Säkerhetsventilen till vår hydrofor har slutat fungera. Den har fastnat i öppet läge. Jag tänkte beställa en ny, men skulle uppskatta hjälp med vad jag ska beställa för någon.
Beteckningen på den är:
ES 42
115° C10 Bar
Jag har själv googlat men känner mig osäker på vad jag hittat.
Överst där det nu sitter en ventilhatt (som är det enda som håller den stängd) sitter det en luftventil modell bilventil för att fylla på med luft.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Beteckningen på den är:
ES 42
115° C10 Bar
Jag har själv googlat men känner mig osäker på vad jag hittat.
Överst där det nu sitter en ventilhatt (som är det enda som håller den stängd) sitter det en luftventil modell bilventil för att fylla på med luft.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Här har du en länk till en automatiska avluftare, samma som du har på din bild.
https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/varme/anslutningsdetalj/3014009262/#
https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/varme/anslutningsdetalj/3014009262/#
Tack så mycket för att ni hjälpt mig att förstå att det är en automatisk avluftare!
Jag bifogar några bilder som visar anläggningen i sin helhet. Det är en hydrofor som står i ett pumphus där också brunnen och pumpen till den finns. Det är ett flertal fastigheter som får vatten från hydroforen varför det är några fler anslutningar än vad man kanske annars hade förväntat sig.
Nu till frågan - är det normalt att avluftaren inte håller tätt alls? Nu är det som sagt en frisk fontän som uppstår om jag skruvar av den lilla svarta hatten. Jag trodde den bara skulle öppna sig vid tryck över 10 bar? Men jag kan mycket väl ha missförstått det fullständigt. Det vore i och för sig lite onödigt, eftersom det i botten finns en säkerhetsventil som är märkt med 6 bar.
Min andra fråga - det verkar som att automatiska avluftare är avsedda för värmesystem. Kan den här ha satts in bara för att man ska kunna fylla på med luft med kompressorn, och inte har den funktion en autoamtisk luftfuktare normalt har?
Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig konstigt och gör galna antaganden, det här är inte ett område jag har så stor koll på! Men jag försöker lära mig och börjar få kläm på hur anläggningen fungerar.
Jag bifogar några bilder som visar anläggningen i sin helhet. Det är en hydrofor som står i ett pumphus där också brunnen och pumpen till den finns. Det är ett flertal fastigheter som får vatten från hydroforen varför det är några fler anslutningar än vad man kanske annars hade förväntat sig.
Nu till frågan - är det normalt att avluftaren inte håller tätt alls? Nu är det som sagt en frisk fontän som uppstår om jag skruvar av den lilla svarta hatten. Jag trodde den bara skulle öppna sig vid tryck över 10 bar? Men jag kan mycket väl ha missförstått det fullständigt. Det vore i och för sig lite onödigt, eftersom det i botten finns en säkerhetsventil som är märkt med 6 bar.
Min andra fråga - det verkar som att automatiska avluftare är avsedda för värmesystem. Kan den här ha satts in bara för att man ska kunna fylla på med luft med kompressorn, och inte har den funktion en autoamtisk luftfuktare normalt har?
Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig konstigt och gör galna antaganden, det här är inte ett område jag har så stor koll på! Men jag försöker lära mig och börjar få kläm på hur anläggningen fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur ni någon form av dåligt vatten , svårt se på bilderna men verkar som att vattnet luftas på topp, då sitter avluftaren där för att nivån på vattnet samt luftkudden ska vara i fas med trycket , när luften kommer ner till luftaren så går det ut så den behövs där.
Normalt att dom börjar läcka så inget nytt under solen bara byta. Lämpligt då vid byte nu att sätta en ventil under så blir det bra mycket enklare vid nästa byte och allt är i drift då vid byte
Normalt att dom börjar läcka så inget nytt under solen bara byta. Lämpligt då vid byte nu att sätta en ventil under så blir det bra mycket enklare vid nästa byte och allt är i drift då vid byte
PÅ väggen ser det ut som att det är en UV-lampa och det ser ut som att det sitter 2 st vacumventiler på rören ( dom ska suga in luft om trycket blir negativt i anläggningen.) Finns det ytterligare rör anslutna till ´hydroforens botten, kanske lite special hos dig, normalt tas vatten ut i från den nedre delen på hydrofonen, även pumpen ansluts mot den nedre delen och det är din
Luftaren öppnar inte vid ett visst tryck, utan det sitter en flottör i den som öppnar när den fylls med luft. Den ska normalt stänga när det kommer enbart vatten, men ibland kan de kärva eller gå sönder.
Ibland sätter man en sådan en bit ner på hydrofortanken för att inte hela tanken ska fyllas med luft, vilket kan hända om vattnet är väldigt syrerikt, eller om man har vattenfilter som tillsätter syre.
Ibland sätter man en sådan en bit ner på hydrofortanken för att inte hela tanken ska fyllas med luft, vilket kan hända om vattnet är väldigt syrerikt, eller om man har vattenfilter som tillsätter syre.
Tack för svaren, uppskattar verkligen hjälpen!
Det är ingen uv-lampa. Men vattnet från pumpen fylls i ovanifrån. Sen är det konstruerat så att vattnet som blir kvar i röret kan rinna tillbaks ner i borrhålet när pumpen slår av, och som jag förstått det sköts det med hjälp av de två ventilerna man ser.
Ska beställa ventilen jag fick länk till, och att sätta dit en avstängning innan låter som en ypperlig idé, så slipper jag stänga av sommarvattnet (som mycket riktigt tas ut nerifrån och nog är lite special).
Nu går jag och lägger mig lite klokare än när jag vaknade. Tack för det!
Det är ingen uv-lampa. Men vattnet från pumpen fylls i ovanifrån. Sen är det konstruerat så att vattnet som blir kvar i röret kan rinna tillbaks ner i borrhålet när pumpen slår av, och som jag förstått det sköts det med hjälp av de två ventilerna man ser.
Ska beställa ventilen jag fick länk till, och att sätta dit en avstängning innan låter som en ypperlig idé, så slipper jag stänga av sommarvattnet (som mycket riktigt tas ut nerifrån och nog är lite special).
Nu går jag och lägger mig lite klokare än när jag vaknade. Tack för det!
Jag fick ventilen idag, som jag beställde ifrån länken i tråden. Med den följer även en avstängningsventil som enligt beskrivningen monteras före, för enklare byten i framtiden.
Som det ser ut har jag redan en sådan ventil monterad. Men till frågan - hur fungerar den? Det står inget om det i beskrivningen och den verkar helt sakna justeringsmöjligheter.
Jag syftar på den lilla lösa "hylsan" som syns på bild med nya ventilen.
Har jag missförstått något?
Som det ser ut har jag redan en sådan ventil monterad. Men till frågan - hur fungerar den? Det står inget om det i beskrivningen och den verkar helt sakna justeringsmöjligheter.
Jag syftar på den lilla lösa "hylsan" som syns på bild med nya ventilen.
Har jag missförstått något?
Avstängningsventilen är lik en backventil som tvångsöppnas när avluftningsventilen är iskruvad.
När du skruvar ur den gamla avluftaren kan det komma lite vatten innan avstängningsventilen förhoppningsvis tätar.
Ha den nya ventilen beredd med applicerad gängtätning för ett snabbt byte ifall det sprutar lite.
När du skruvar ur den gamla avluftaren kan det komma lite vatten innan avstängningsventilen förhoppningsvis tätar.
Ha den nya ventilen beredd med applicerad gängtätning för ett snabbt byte ifall det sprutar lite.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden