Vi kommer att få kommunalt VA till vår sommarstuga och jag funderar på hur vi skall ansluta på enklaste sätt.

Idag har vi septitank för toa som är ansluten med 10 cm rör. Resten av avloppet går till en tvåkammarbrunn via annan 10 cm stam. Kan man koppla i ihop dessa rörstammar i backen och dra vidare till den kommunala anslutningen vid tomtgräns? (då slipper jag att bila upp källargolvet).
Hur gör man i så fall med avluftning, behöver jag en på varje stam?

För dricksvattnet så ligger det en grävd brunn bara 5 m från den nya kommunala VA anslutningen och det finns en 3 cm slang in huset från denna brunn. Slangen är från 80 talet men inte använd på senare år, kan jag använda och koppla ihop trots att den är lite gammal? Går det att få in värmekabel i 3cm slang?

Ja, du kan koppla samman stammarna utanför huset och sedan till ett gemensamt rör ut till din avlämningspunkt för VA. Det kan vara smart att du sätter en spolbrunn där också. Avluftningen är jag lite osäker på men skulle tro att du är säkrast med avluftning på båda.

Det är heller inga problem att du använder din slang från 80-talet och är inga problem att ha värmekabel i den. Vissa kommuner kräver att det inte finns några skarvar på din vattenledning, så då kan det vara ett alternativ att du ber en rörfirma svetsa din nya slang mot den gamla.

Tack för svar, antar att kommunen kommer kräva en vattenmätare i huset men vilka krav brukar det finnas ? T.ex Tillgänglighet och betjäningshöjd?

Är det smart att installera vattenfelsbrytare som vissa försäkringsgsbolag pratar om?

• Gilla
Holmis
  • Laddar…
S SEPEGOR skrev:
antar att kommunen kommer kräva en vattenmätare i huset men vilka krav brukar det finnas ? T.ex Tillgänglighet och betjäningshöjd?
Numera installeras vattenmätare som fjärravläses, så då spelar ju placeringen ingen större roll.
Men det gäller kanske inte alla kommuner?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Numera installeras vattenmätare som fjärravläses, så då spelar ju placeringen ingen större roll.
Men det gäller kanske inte alla kommuner?
Den ska väl fortfarande bytas ibland?

Gäller inte alla kommuner att det installeras fjärravlästa mätare!

Höjd och tillgänglighet är olika från kommun till kommun men i regel 600 öfg och likadant 600 i bredd så att man kan klämma sig in och byta mätaren samt komma åt avstängningarna.

Gärna mer tilltaget utrymme såklart

När vi drog in kommunalt VA hade vi svårt att få till det enligt kommunens mått - så vi skaffade en mätarbrunn. Bra lösning både för oss och kommunens va-folk....

Avluftning behövs normalt bara på den stam som har toa, om man har kommunalt avlopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.