Jag har monterat en varmvattenberedare av märket Gorenje i garaget. Till den har jag kopplat en säkerhets- och blandningsventil från Bauhaus.

Nu till kruxet. Jag kommer bara använda VVB vid behov och vill därför lätt kunna tömma den. Blir dock inte klok på hur man ska göra.

Till att börja med, är det inte tänkt att vredet märkt Avstängning ska stänga av tillförseln av kallvatten? Jag upplever nämligen inte att den fungerar öht. När VVB fylldes med vatten spelade det ingen roll hur jag vred avstängningen. Kallvatten pårlade hela tiden ner i behållaren. Därav att jag satt en kulventil innan KV-inlopp.

Men till huvudfrågan, hur tömmer jag den? Hur jag än gör (med säkerhetsventilen öppen) fyller den alltid på med nytt vatten, så till vida jag inte stänger tillförseln men då slutar det rinna ur utloppet med.
En vit Gorenje varmvattenberedare med kopplade ventiler och kopparledningar i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du en bottenpropp, öppna den.
Har du ingen bottenpropp får du antingen lossa rören och suga ur vattnet, eller lyfta ner den och vända på den så vattnet rinner ur.
Se till att bryta strömmen innan, annars bränns elementet sönder.

Detta pga att den är underhängd antar jag? Det finns en plugg i botten har jag sett men man behöver ta bort höljet vilket är relativt bökigt. Jag får försöka hitta en smidig lösning.

H
Då får du fixa en tryckluftanslutning i toppen och trycka ut vattnet.

Tryckluft fungerade utmärkt. Jag öppnade säkerhetsventilen och blåste in tryckluft (0.5) i varmvattenkranen. Tog inte många sekunder innan VVB var tömd.

S
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Tack, det var observant av dig. Har vänt på kombinationen nu. Får testa imorgon men kanske därför jag upplevde avstängningen inte fungerade.

Krilleman
Helt korrekt @Stegatorparn
Men jag är inte säker på att det finns flödespil på just denna varianten. :thinking:

Mitt eviga tjat om att följa monteringsanvisningen är befogad! (y)

Finns klart och tydligt i länk från Bauhaus:

Diagram över varmvattenberedares anslutningar med pilmarkeringar och beskrivningar på olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
G gein skrev:
Tack, det var observant av dig. Har vänt på kombinationen nu. Får testa imorgon men kanske därför jag upplevde avstängningen inte fungerade.
Nu när du fått ordning på detta bör du nog koppla tryckluft mot VV sidan och låta utloppet gå via KV (tex via SÄV) om du vill tömma så bra som möjligt.

Kan jag inte tömma via säkerhetsventilen som jag gjorde sist?

Och ja, pilen finns även på min ventil. Rent slarv.

G gein skrev:
Kan jag inte tömma via säkerhetsventilen som jag gjorde sist?

Och ja, pilen finns även på min ventil. Rent slarv.
Jo jag ser nu att det du skrev var i rätt ordning: luft -> VV -> SÄV.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.