B
Håller som bäst på att byta ut gjutjärnsavloppen i huset. Har bilat upp golvet i tvättstugan där de sista metrarna rör ligger. Vill ersätta med plast fram till en renslucka som ligger i golvet under en lucka. Är lite osäker på hur jag smartast gör skarven nu.

Den ena bilden visar en översikt hur det är draget fram till rensluckan. Jag kommer inte längre använda avsticket på avloppet som är framför min vänstra fot.

Först tänkte jag att jag skulle kapa röret där jag markerat med en etta och sätta en frenco-muff. Men då blir det ju en förminskning från 110mm till 100mm vilket jag gissar är mindre bra.

Nu är jag inne på att försöka få ur röret ur muffen. Bör jag försöka göra det vid markering 1, eller markering 2.

Gör jag det vid markering 2 så får jag ju plugga vid det blå strecket på något sätt, men det är kanske smartare än att råka ha sönder muffen vid markering 1?

Tänker jag rätt?

• Uppbrutet betonggolv i tvättstuga med synliga gjutjärnsavloppsrör fram till en renslucka, markerat med måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutjärnsavloppsrör med markeringar och måttband i uppbrutet golv i tvättstuga.
    Skapa konto
Vad har du uppströms nr 2? Ev behövs inte rensluckan så det kan vara bäst att skarva där.

Krilleman
Och önskar du behålla rensluckan så bila fram röret till vänster om luckan, skarva på ditt befintliga gjutjärnsrör till plast och montera denna med ett 110mm 88,5º grenrör under: Det blir ruskigt bra!

https://www.byggahus.se/forum/threads/spol-rensbrunn-till-avlopp-inomhus.275613/#post-2464666

Hittar den billigast här: (2291:- + frakt)
https://hemmatema.se/vvs/varor-pavag-in-i-butiken/jack-in-spol-rensbr-ra1-1-t/

Jag har min lucka i matkällaren precis där avloppet går ut till trekammarbrunnen under huset!

Vad har du för mått till underkanten på ditt avlopp (den så kallade vattengången - insida avlopp nertill där vattnet rinner?)

Jag kan gå ner i källaren och mäta/fota min! (y)

Det är 110mm slätända nedåt.

Gjut fast underdelen först, sen är överdelen teleskopisk (max 60mm) så finjusterar du "locket" vid fingjutningen upptill i exakt golvnivå! (y)

Teknisk ritning av en justerbar golvbrunn med delar, mått och materialbeskrivning för installation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
B
B basseman skrev:
Vad har du uppströms nr 2? Ev behövs inte rensluckan så det kan vara bäst att skarva där.
B basseman skrev:
Jag kommer byta ut golvbrunnen i mitten av rummet mot en ny. Röret som går nedåt i bild blir till en toalett i samma rumm. Röret som fortsätter rakt fram genom väggen går till en ny golvbrunn i garaget. Resten av huset ligger på stammen uppe till höger.

Jag tänkte behålla rensluckan då den är ingjuten. Samtidigt är den inte i toppskick som det ser ut.

Men föreslår ni alltså att jag tar upp avloppet före rensluckan och plockar bort den också?

Jag hänger inte riktigt med på hur du menar att spolbrunnen ska monteras annars.

• Under renovering med synliga avloppsrör och uppbrytet betonggolv i ett rum, förberedelse för golvbrunnsbyte.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete med öppen golvbrunn, rör, och byggmaterial i ett rörigt och stenigt utrymme.
    Skapa konto
Krilleman
B Baskavoda skrev:
Men föreslår ni alltså att jag tar upp avloppet före rensluckan och plockar bort den också?

Jag hänger inte riktigt med på hur du menar att spolbrunnen ska monteras annars.
Precis, har du tänkt behålla rensluckan i golvet så byt den till en ny enligt min länk, du kommer inte ångra dig!

Hur djupt ligger avloppet från golvnivå?

B
Krilleman Krilleman skrev:
Precis, har du tänkt behålla rensluckan i golvet så byt den till en ny enligt min länk, du kommer inte ångra dig!

Hur djupt ligger avloppet från golvnivå?
Jag antar att det bör sitta en renslucka så att jag kan spola om det blir stopp ut mot gatan. Men visst är det kanske dumt att behålla den i gjutjärn. Kanske får ta och bila upp mellan rensluckan och vägg för att se hur det ser ut där så. Oavsett så är det väl bäst att skava på med plast mot en muff i gjutjärn?

Rensluckan ligger 33cm under färdigt golv.

Krilleman
B Baskavoda skrev:
Jag antar att det bör sitta en renslucka så att jag kan spola om det blir stopp ut mot gatan. Men visst är det kanske dumt att behålla den i gjutjärn. Kanske får ta och bila upp mellan rensluckan och vägg för att se hur det ser ut där så. Oavsett så är det väl bäst att skava på med plast mot en muff i gjutjärn?

Rensluckan ligger 33cm under färdigt golv.
Nej, där håller jag inte med. Gjutjärn kapas bäst på rakt rör. Oftast är det faktiskt 110mm och då passar JET klass C (rostfri) eller Typ Fernco, alla tiders. (Köp det som är billigast) (y)

Men dock inte JET klass B (Galv)

Få loss rör ur befintlig muff kan vara oförväntat svårt, medans vissa är enklare... Det vet man inte först man provat. Jag brukar köra på rakt rör och skarva där, enligt mitt tycke = Enklast!

33cm ner till rensluckans ovankant passar min länkade ACO prima. :)

Jag tar mig ner i källaren och fotar/mäter min installation straxt!

B
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, där håller jag inte med. Gjutjärn kapas bäst på rakt rör. Oftast är det faktiskt 110mm och då passar JET klass C (rostfri) eller Typ Fernco, alla tiders. (Köp det som är billigast) (y)

Men dock inte JET klass B (Galv)

Få loss rör ur befintlig muff kan vara oförväntat svårt, medans vissa är enklare... Det vet man inte först man provat. Jag brukar köra på rakt rör och skarva där, enligt mitt tycke = Enklast!

33cm ner till rensluckan passar min länkade ACO prima. :)

Jag tar mig ner i källaren och fotar min installation straxt!
Ok. Du kan det här bättre än vad jag gör

Tycker att den förra skarven jag gjorde blev riktigt bra så jag tänkte nog att jag borde sikta på det igen bara.

Jag ska kolla upp jett klass c.

Vill inte göra det onödigt krångligt nu då jag förmodligen kommer ta upp golvet inom några år och isolera och gjuta om plattan.

Ska fäsha upp tvättstugan nu och vill byta ut rören då toaletten ska flyttas och golvbrunnarna behöver bytas ut.

• Plaströr anslutna med en skarvkoppling mot en äldre golvbrunn i en betongmiljö.
    Skapa konto
Krilleman
Lossar det enkelt så kör, prova. I bästa fall är det ju lika enkelt som den du redan gjort.

Ooch ska du bygga om igen snart inpå så behöver du ju inte byta rensluckan nu. (y)

• Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Det går att rensa genom golvbrunnen som du skall byta till så du behöver inte någon renslucka. Byt gärna till en med 110 utlopp då du verkar ha gott om plats i golvet, finns från Purus eller Jafo. Jafo har även resbrunnar som får att konvertera till golbrunnar. https://www.vvsobygg.se/7330710410237.html

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.