Byggahus.se

Handfatsblandare utan snålfunktioner?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Vi är på jakt efter blandare till såväl ett antal handfat och duschar som till vårt kök. I vårt hus har vi ovanligt långa ledningar för varmvatten och man måste spola en god stund innan varmvatten kommer. Därför är det inte funktionellt med blandare med reducerat flöde, särskilt inte av varmvatten. Våra önskemål:

• Känt märke
    • Ljummet vatten ”rakt fram”, dvs när blandarens spak är rakt ovanför själva vattenkranen/utloppet
    • Inga flödesreducerande funktioner som kräver att man aktivt håller spaken för att få fullt flöde eller högsta temperatur
    • Handfatsblandare med spakreglerad bottenventil
    Någon som har något tips? Har mailat ett par av de etablerade tillverkarena, men de har inte svarat.

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag skulle inte rekommendera ljummet vatten vid spaken rakt fram. Varje gån ni vill bara ha kallt vatten kommer det att spolas mycket varmvatten från beredaren i onödan eftersom de flesta vill ha spaken symmetriskt. Det är ju därför s k kallstartkranar har tagits fram.
    Vill du spola fram varmvatten kan du ju föra spaken till varmläge och spola.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Fast med en gammaldags kran för jag ju bara spaken till kallt, innan jag börjar spola om jag vill ha kallvatten? Olika åsikter om kallstart. Själva kranen utgör ju mittläge och där önskar jag för min del ha 50/50 blandning.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 6
    Jag har samma önskemål om blandare och undrar hur det går. Får du något svar från någon av tillverkarna?

5. B
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr inga svar. Kan inte låta bli att fundera över varför man uppger en mailadress när man inte svarar på förfrågningar om de produkter man säljer.

• Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 1
    Grohe är ett fabrikat vår rörmokare rekommenderade och de tycks ha blandare med 50/50-blandning i mitten, precis som man intuitivt föreställer sig. Vilket gör att vi slipper byta ännu fungerande blandare, då vi inte vill ha olika position för ljummet vatten på blandarna i vårt hus. Och därtill saknar, vad jag förstår, Grohe flödesbegränsning som gör att man måste stå och hålla i kranen för full värme eller fullt flöde. Det blir nog Grohe för oss. Definitivt inte från två välkända svenska märken som inte besvarar mail, i alla fall.

7. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Vi har bara Grohe i vårt nya hus och är mycket nöjd. Tog de lite högre blandarna till handfatet och de är vi nöjda med.

8. M
    Medlem Nivå 6
    Just begränsning för temperatur påstod en granne att man själv (eller rörmokaren) kunde ta bort på befintlig blandare. Med småbarn valde vi att inte ta bort den.

9. Byggglädje
    Nybyggare Nivå 5
    Har gustavsbergsblandare. Pillade bort fjädern som agerar begränsare. Sen var det fullt ös utan att hålla i.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Tar man tex FM’s sbålblandare så går det ju att ta bort flödesbegränsingen och tenpen kan man ju styra hur man vill. Vad är problemet egentligen?