Står inför att byta ut min gamla 2 kammarbrunn, till 3 kammarbrunn och lägga ny infiltration. Då undrar jag vilken typ av brunn jag skall välja, betong eller plast.? Vissa säger betong och vissa säger plast. Prisskillnaden tror jag inte dock är så stor.

A arvid53 skrev:
Står inför att byta ut min gamla 2 kammarbrunn, till 3 kammarbrunn och lägga ny infiltration. Då undrar jag vilken typ av brunn jag skall välja, betong eller plast.? Vissa säger betong och vissa säger plast. Prisskillnaden tror jag inte dock är så stor.
Betong är ju mer miljövänligt om man bryr sig om det.
Lite jobbigare att installera å andra sidan.

Jag hade redan en trekammarbrunn (4 kammrar egentligen) i betong, köpte till en kompakt markbädd som infiltration till den i plast. Det var bäst (total)ekonomi i det.

harry73
Varför tror du att betong är miljövänligare?
Betong är rätt så miljöovänlig

harry73 harry73 skrev:
Varför tror du att betong är miljövänligare?
Betong är rätt så miljöovänlig
Det är 100% återvinningsbart och består enbart av naturliga och ofarliga ämnen.
Cementen som är den största klimatboven i betong tillverkas oftast lokalt och du har väldigt lite transportutsläpp relaterat till betong.

harry73
Cementbrytning tar stora ytor. Cementproduktion mycket energi.
Betong är tung. Sand börjar bli bristvara

Va nu inte miljöbiten jag undrade över, utan funktion och hållbarhet. Plast varianten har väl blivit bättre, än den har varit?

Claes Sörmland
A arvid53 skrev:
Va nu inte miljöbiten jag undrade över, utan funktion och hållbarhet. Plast varianten har väl blivit bättre, än den har varit?
Betong har ju fördelen att den kan läggas i nästan vilken mark som helst, även vattenmättad lera utan en massa skyddsfyllning. Den flyter heller inte upp om den töms när grundvattnet står högt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.