Okey hörrni. Lång historia kort: rost i hydroforpumpen vid kass tajming bidrog till akutinköp av en hydroforpump från Jula.

Jag har inte renoverat upp den gamla ännu utan kör sen 12 månader tillbaka på julas nödlösning. Den funkade utan problem, vattentanken tömdes oftare (självklart när jag gick från 50 liter till 20 liters tank).

I somras när vattennivån sjönk i min grävda brunn började pumpen jobba oftare.

Vi gjorde enligt anvisningar och fixade luftbubblan. Detta höll i ett par månader.

Sedan fick vi göra om det igen. Höll i ett par veckor. Och nu håller den på igen. Den slår till vid 1,5 och slår av vid 3kg. Den slår av/på 3 gånger när jag häller upp 1 liter vatten.

Uppenbarligen så är det luftbubblan/kompressionen men vad tusan är det som kidnappar luftbubblan?

Luftläckage vid oanvänd luftnippel? Otät plugg där vatten töms/fylls på? Vad ska det tätas med i så fall? Något annat jag inte tänkt på? Kan det vara fel någon annanstans i vattensystemet?
 
Vet ej vad din/Julas pumpanläggning/hydrofortank består av, men luften i en vanlig hydrofortank kan läcka ut vid toppmuttern eller långsamt "ätas upp av vattnet", vilket är normalt.

Har du en snikvariant med gummiblåsa så är det precis som på innerslang till däck; antingen ventilen eller blåsan, oftast pga dålig kvalitet på mtrl.
 
Som sagt, det är läckage av luft någonstans, MEN varför har du inte din gamla hydrofor/hydropress inkopplad? Var det inte pumpen som var trasig?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vet ej vad din/Julas pumpanläggning/hydrofortank består av, men luften i en vanlig hydrofortank kan läcka ut vid toppmuttern eller långsamt "ätas upp av vattnet", vilket är normalt.

Har du en snikvariant med gummiblåsa så är det precis som på innerslang till däck; antingen ventilen eller blåsan, oftast pga dålig kvalitet på mtrl.
Ingen gummiblåsa. Funkar Loctite 577 att täta toppmuttern med?
 
Till att börja med,fram med blomsprutan och såpvatten, fyll på med luft till ca 3 bar i kärlet , spreja på alla kopplingar då ser du var det ev. läcker och kan åtgärda efter det
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Med den storleken är jag tämligen säker på att det är en hydropress, inte en hydrofor. Då ska inte luften kunna smita via vattnet.
Kolla om ventilen läcker med lite såpvatten. Eller spotta på den.
 
  • Gilla
Stenhaga
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Som sagt, det är läckage av luft någonstans, MEN varför har du inte din gamla hydrofor/hydropress inkopplad? Var det inte pumpen som var trasig?
På båda anläggningarna är pumpen monterad på tanken. Idén var att renovera upp den gamla pumpen och byta tillbaka till den äldre anläggningen. Jag vet inte om julapumpen är kompatibel med den större tanken.

Den äldre pumpen fungerade men inloppet var till 50% fyllt av rost (hade vattnet avstängt en längre period utan att tömma pumpen.. ). Den äldre pumpen är någon kvalitets jetpump.
 
Oavsett pump är inte en större tank ett problem.
 
  • Gilla
Stenhaga
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Till att börja med,fram med blomsprutan och såpvatten, fyll på med luft till ca 3 bar i kärlet , spreja på alla kopplingar då ser du var det ev. läcker och kan åtgärda efter det
Jo, jag penslade på såpvatten men konstaterade att blomspruta borde funka bättre.
 
Kan du ta ett foto och lägga ut, så alla här kan se vilken utrustning det är och hur det är kopplat? Jag tror säkert att hjälpen är ganska nära då.
 
På den högra " kortsidan" på tanken, så finns det en " bilventil" ev. dold under en stor plastskiva ( som lätt kan skruvas av). När vattensystemet är trycklöst, så ska lufttrycket i bilventilen vara c:a 0,3 bar under "tillslagstrycket" för pumpen.
1. Stäng av strömmen till pumpen.
2. Tappa ur vatten ur systemet genom att öppna en kallvattenkran ( helst på samma våningsplan som pumpen).
3. mät lufttrycket och justera om det behövs.
4. prova med såpvatten om det finns läckage runt eller i bilventilen.
Finns det inget läckage, så måste det vara fel på gummiblåsan inuti tanken om det försvinner lufttryck.
 
Kolla även efter läckage runt kanten på hela den svarta gaveln. Jula skriver fel när de kallar den för hydrofor. Manualen nämner inte tanken eller tryckströmbrytaren alls. De verkar ha översatt manualen för en lös tank utan styrning och tank.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
På den högra " kortsidan" på tanken, så finns det en " bilventil" ev. dold under en stor plastskiva ( som lätt kan skruvas av). När vattensystemet är trycklöst, så ska lufttrycket i bilventilen vara c:a 0,3 bar under "tillslagstrycket" för pumpen.
1. Stäng av strömmen till pumpen.
2. Tappa ur vatten ur systemet genom att öppna en kallvattenkran ( helst på samma våningsplan som pumpen).
3. mät lufttrycket och justera om det behövs.
4. prova med såpvatten om det finns läckage runt eller i bilventilen.
Finns det inget läckage, så måste det vara fel på gummiblåsan inuti tanken om det försvinner lufttryck.
Jag beodrar sambon att följa dina anvisningar. Om lufttrycket försvinner igen så är det en ny tank som gäller?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
På den högra " kortsidan" på tanken, så finns det en " bilventil" ev. dold under en stor plastskiva ( som lätt kan skruvas av). När vattensystemet är trycklöst, så ska lufttrycket i bilventilen vara c:a 0,3 bar under "tillslagstrycket" för pumpen.
1. Stäng av strömmen till pumpen.
2. Tappa ur vatten ur systemet genom att öppna en kallvattenkran ( helst på samma våningsplan som pumpen).
3. mät lufttrycket och justera om det behövs.
4. prova med såpvatten om det finns läckage runt eller i bilventilen.
Finns det inget läckage, så måste det vara fel på gummiblåsan inuti tanken om det försvinner lufttryck.
Vänta nu, fylla på vatten, vattenkran öppen eller stängd när elen sätts på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.