Hej,
Jag har köpt en konsol på Rinkaby rör som heter Art Nr:5486
https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsol/

Nu undrar jag om någon vet hur jag gängar på ventilerna på 3/4" gängan?
Jag förstår inte hur jag håller fast gängan så den inte bara 'snurrar' när jag skruvar i kulventilerna.
Det finns inget ställe att hålla fast med nyckel på någon av sidorna.
Mycket tacksam för hjälp!

Rörtång?

konsolen går väl att dra bort från anslutningarna? Då är det väl tydliga sexkanter där?

P
jag tror vore bra med en bild på vad du har tänkt göra. Visa vad du hade tänkt montera var...

Krilleman
Går det inte att dra åt kontramuttrarna så hårt så ventilerna gängas dit när du tätar med lin+locher?
Alltså dom små mässingsmuttrarna som klämmer mot stålet.

Fick du nya eller gamla varianten?
Nya:
700

Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Går det inte att dra åt kontramuttrarna så hårt så ventilerna gängas dit när du tätar med lin+locher?
Alltså dom små mässingsmuttrarna som klämmer mot stålet.
Exakt så gjorde jag härom månaden när jag monterade den (gamla) modellen.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Hej,
Kontramuttrarna var min plan oxå men det slutade med att jag hoppar konsolen som mest stökar till det. Jag ringde kommunen och det var inget krav på konsol så jag bytte det gamla galvade röret som var vinklat nere i backen mot ett plaströr. Kan säga att det galvade röret var så dåligt att det vek sig när jag använde det som mothåll för att lossa den gamla vinkeln.

Nu när det är på plats så tänker jag göra en "hemmagjord" konsol med vinklar jag bultar i väggen och sedan rör-klammer över sexkantsfattningen på kulventilerna. Då borde det sitta lika bra som konsolen..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.