55 089 läst ·
23 svar
55k läst
23 svar
Vattenrör i yttervägg VS. Säker vatteninstallation
Låter bra att det funkat för er.Janus82 skrev:
Så som jag har förstått det hela så har du helt rätt. Så länge man lägger rören på den varma sidan av väggen så är det i linje med Säker vatten. När jag renoverade mitt badrum så skar jag bort isoleringen runt rören så att de är oisolerade mot rummet och det har fungerat bra de senaste 5 åren. Dessförinnan så satt de gamla kopparrören också i ytterväggen på samma vis och de höll i 55 år innan jag tog bort dem. Inget att oroa sig för alltså.
Dock behöver jag ändå veta så vår vvs-firma följer Säker Vatten, så försäkringen gäller. Dom har i nuläget monterat vattenkranar och dusch i yttervägg, och faktiskt högre än 1,20 under mark. Dock är montaget i Ciporexskiva - som ju kanske i detta sammanhang betraktas som isolering? Då borde detta flyttas antar jag?
Behöver också veta hur långt från väggen en rak duschbrunn får monteras. I nuläget är den monterad 10 cm från yttervägg (Oisolerad platta).
Känns ju som brain surgery att bara beställa VVS-lösningar från hantverkare?? Ska det vara så svårt.
B B6304S1 skrev:Hej!
En fråga angående hur jag bör göra med förläggning av vattenrör i yttervägg.
Jag hade tänkt att montera vattenrör i väggen direkt till duschblandaren för att slippa fula utanpåliggande rör.
Har för ändamålet införskaffat rör i rör. Läste sedan till min förskräckelse i "Säker vatteninstallation" att man inte får dra vattenrör i isoleringen i en yttervägg :eek:
Det skulle innebära för min del att jag måste dra rören inne i innerväggen, för att sedan innan ytterväggen börjar, lägga utanpåliggande rör! Inte så roligt när man sett fram emot att slippa fula utanpåliggande rör
Hur har ni gjort som har en duschblandare på "insidan av en yttervägg" ? Finns det tillräckligt stor frysrisk inne väggen för att man ska ta detta på alvar och förlägga utanpåliggande?
Mvh.
Kim
Jag skulle aldrig dra vatten i en yttervägg!! Nu vet jag inte om du skall göra om hela badrummet, men att lägga flera hundratusen på att göra om ett badrum, och sedan stå utan ersättning eller betydligt minskad ersättning om något fryser?
En variant kan ju vara, om du nu av någon orsak vill ha så lite rör synliga som möjligt, att sänka taket med 5 centimeter. Då drar du rören i det utrymmet, och där duschen kommer går du ner med rören bara. Lagligt, snyggt med minimalt arbete. Plus att kommer rören uppifrån så har du betydligt mindre vattenbegjutning på fästpunker för rören, än om de kommer nerifrån.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Siporex är väl bara ngn form av lättbetong? Det isolerar kanske något lite bättre än vanlig hård betong, men är knappast en isolering. Men det kan finnas isolering lägre in i blocket kanske?KJD skrev:
Låter bra att det funkat för er.
Dock behöver jag ändå veta så vår vvs-firma följer Säker Vatten, så försäkringen gäller. Dom har i nuläget monterat vattenkranar och dusch i yttervägg, och faktiskt högre än 1,20 under mark. Dock är montaget i Ciporexskiva - som ju kanske i detta sammanhang betraktas som isolering? Då borde detta flyttas antar jag?
Behöver också veta hur långt från väggen en rak duschbrunn får monteras. I nuläget är den monterad 10 cm från yttervägg (Oisolerad platta).
Känns ju som brain surgery att bara beställa VVS-lösningar från hantverkare?? Ska det vara så svårt.
Osäker på vad du menar med rak brunn? Vanliga brunna måste monteras minst 20cm från vägg. Det finns "väggnära brunnar" som är raka. De följer speciell regler. Men normalt skal lde sitta direkt mot en vägg. Tror inte att de går att montera en bit ifrån.
Tycker diskussionen och reglerna är en aning onyanserade. Säg att du har ett gammalt stenhus eller ett hus med 70 mm isolering i ytterväggarna. Om du då placerar rör precis innanför dessa är det lika illa som att ha dem 25 mm (16 rör i slang) in i isoleringen på en vägg med 200 mm isolering.
Inte troligt att du har varmare på ytan av väggen i första fallet än 20-30 mm in i andra när det är riktigt kallt ute. Speciellt inte om värmen stängs av. Den vanliga lösningen är ju att man drar det i installationsskiktet om man har sådant. Det är ju dock inte alltid det är möjligt i befintliga hus. Man får ju också ta hänsyn till vart i landet man bygger. I Skåne hade jag inte varit särskilt orolig.
Inte troligt att du har varmare på ytan av väggen i första fallet än 20-30 mm in i andra när det är riktigt kallt ute. Speciellt inte om värmen stängs av. Den vanliga lösningen är ju att man drar det i installationsskiktet om man har sådant. Det är ju dock inte alltid det är möjligt i befintliga hus. Man får ju också ta hänsyn till vart i landet man bygger. I Skåne hade jag inte varit särskilt orolig.
Varför frågar du inte vvs firman om dina funderingar ?KJD skrev:
Låter bra att det funkat för er.
Mer intresserad av fakta än av tyckandeR RoBo skrev:
Vi har bara betonghålsten i källarytterväggen, ett lager ciporex innaför det (kanske 10 cm). Bor i klimatzon 1. Tolkar er som att det är helt fel - både enligt säker vatten och byggpraktiskt - att förlägga vattenrör i yttervägg (det var gjort så från original -60)?
Vi gör en totalrenovering nu så vill få bort allt gammalt arv, och göra det bra.
Vi gör en totalrenovering nu så vill få bort allt gammalt arv, och göra det bra.
Har det fungerat i 60 år lär det nog hålla framåt också.KJD skrev:
Vi har bara betonghålsten i källarytterväggen, ett lager ciporex innaför det (kanske 10 cm). Bor i klimatzon 1. Tolkar er som att det är helt fel - både enligt säker vatten och byggpraktiskt - att förlägga vattenrör i yttervägg (det var gjort så från original -60)?
Det tror jag säkert
, men nu - för jag så feg
- vill jag uppfylla försäkringsbolaget villkor så jag kan lita på deras hjälp om det inte skulle funka så bra.
Så, ja, jag vill förstå vad som är ok enligt säker vatten / försäkringsbolagen vad gäller vattenrör och kran ur yttervägg i källare.
Så, ja, jag vill förstå vad som är ok enligt säker vatten / försäkringsbolagen vad gäller vattenrör och kran ur yttervägg i källare.
Klicka här för att svara