2 667 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fråga ang. spolbrunn
Vi ska ansluta oss till kommunalt VA och när jag ändå gräver upp befintligt kanalisationstråk mad anledning av att jag behöver ner med inkommande vatten så tänkte jag sätta en spolbrunn precis utanför huset. Sen är det backe ner och kommunen har en spolbrunn precis utanför tomtgräns där jag kopplar på mig. Nu till frågan. Det finns spolbrunnar färdiga att köpa, men vad skiljer dem från att sätta ett vanligt grenrör med 90˚ avstick uppåt?
Någon som vet?
Någon som vet?
Radien i "innerkurvan" skiljer högst påtagligt.
Man kan säga att ett 90-graders (88 grader) T finns i två olika typer. Dels den sorten med i stort sett skarpa hörn åt båda håll och dels den sort där det är en mjukare böj åt ena hållet. En spolbrunn har mjuk böj åt båda hållen så det ska gå att få spolslangen att enkelt slinka iväg åt båda hållen.
Kolla lite bilder på olika T-rör och spolbrunnar så ser du nog skillnaden.
Man kan säga att ett 90-graders (88 grader) T finns i två olika typer. Dels den sorten med i stort sett skarpa hörn åt båda håll och dels den sort där det är en mjukare böj åt ena hållet. En spolbrunn har mjuk böj åt båda hållen så det ska gå att få spolslangen att enkelt slinka iväg åt båda hållen.
Kolla lite bilder på olika T-rör och spolbrunnar så ser du nog skillnaden.
Klicka här för att svara