Vi har en brunn som vi aldrig använt, vill se om vi kan få lite vatten ur den. Stack ner en list i den och 1,5 m blev blöt ungefär. Den har ett ordentligt tungt lock med ett hål i. Hur är det tänkt att man ska få av det? Se bilder. Tänker så jag inte gör fel o har sönder något eller så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man använda typ ett spätt eller kofot in under locket för att flytta det? Är hålet bara till för inspektion eller vad är meningen med det? Får vara försiktig, man vill nog inte ha det på sig.U Uffe A skrev:
Om locket är i bra skick så bind fast en kraftig bit armeringsjärn eller liknande i kort repstump, lirka ner i hålet. Repet binds i en regel som två personer lyfter från var sin sida. Var försiktig och ta det lugnt oavsett, tyngre än man tror sådana gamla lock.
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Dax för bevis om du gjort din träning på gymet 
På med arbetshandskarna och skjut/lyft locket i sidled. Brukar vara rätt tungt.
Kan ta hjälp av ett järnspett och lyfta/vrida locket.
Ta bara inte i fört hårt så locket åker ner på marken
På med arbetshandskarna och skjut/lyft locket i sidled. Brukar vara rätt tungt.
Kan ta hjälp av ett järnspett och lyfta/vrida locket.
Ta bara inte i fört hårt så locket åker ner på marken
Var sitter hålet?A Andreasa2 skrev:
Är det i centrum kan det vara till en gårdspump, annars till ventilation
Beror väl lite på vad du vill göra med brunnen?
Om du tänkte bevattning så kan du skjuta av locket o rulla iväg det på högkant, för att sedan göra ett nytt mer hanterligt lock i trä.
Ett ganska smidigt lock kan göras genom att ta en formplyfa som är tillräckligt stark att gå/stå på när du lägger den över brunnen, såga till den efter betong lockets ytter diameter, för att skivan ska ligga kvar över brunnen tar du och sågar till rosa eller blå cellplast som formas efter innerdiametern på brunnsringen (brunnen) och limmar fast cellplasten på formplyfan.
Nu har du fått ett lätt lock som ligger kvar och är isolerat. Genom locket är det sedan lätt att dra slang och elkabel till dränkbar pump för bevattning.
Om diametern är stor på brunnen så fäster du ex. L-profil i aluminium eller rostfritt i ett kryss under plyfan (i samma storlek som cellplasten) för att hålla nere plyfans tjocklek/vikt men ändå göra det möjligt att stå på locket.
Lycka till!
Om du tänkte bevattning så kan du skjuta av locket o rulla iväg det på högkant, för att sedan göra ett nytt mer hanterligt lock i trä.
Ett ganska smidigt lock kan göras genom att ta en formplyfa som är tillräckligt stark att gå/stå på när du lägger den över brunnen, såga till den efter betong lockets ytter diameter, för att skivan ska ligga kvar över brunnen tar du och sågar till rosa eller blå cellplast som formas efter innerdiametern på brunnsringen (brunnen) och limmar fast cellplasten på formplyfan.
Nu har du fått ett lätt lock som ligger kvar och är isolerat. Genom locket är det sedan lätt att dra slang och elkabel till dränkbar pump för bevattning.
Om diametern är stor på brunnen så fäster du ex. L-profil i aluminium eller rostfritt i ett kryss under plyfan (i samma storlek som cellplasten) för att hålla nere plyfans tjocklek/vikt men ändå göra det möjligt att stå på locket.
Lycka till!
Får tacka för alla svar o tips! Lyckades få undan locket lite med en kofot och sedan putta locket. Tungt men inte omöjligt tungt. Nu en annan fråga, det finns en gammal pump i brunnen, någon tidigare ägare har grävt ner en kabel som går in i garaget. En gammal sketen grendosa ligger i brunnen, ser sådär ut. När jag kopplar in den så surrar den lite och stannar. Försöker bifoga en video. Om pumpen funkar gissar jag att man måste få i lite vatten i den, men hur? Försökte hälla lite i frånslangen men det verkade inte hjälpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som pumpen rostat ihop, men motorn forfarande är "hel" i någon mening.
Se över elkopplingarna.
Jag hade lyft ur pumpen och undersökt om den är räddningsbar, med bibehållen elsäkerhet. Annars är en enfas jetpump inga stora pengar.
Se över elkopplingarna.
Jag hade lyft ur pumpen och undersökt om den är räddningsbar, med bibehållen elsäkerhet. Annars är en enfas jetpump inga stora pengar.
Tror inte att den pumpen är värd att rädda.
Håller med om att det är bättre att köpa en ny.
Kolla även elen ut, ser inte helt ok ut men svårt att avgöra på bilderna.
Definitivt hade jag plockat bort förgreningsuttaget.
Hade byggt ett litet pumphus vid sidan om (inget stort, bara så att pumpen får plats).
Dra ut el till detta och sätt ett bra uttag där.
Håller med om att det är bättre att köpa en ny.
Kolla även elen ut, ser inte helt ok ut men svårt att avgöra på bilderna.
Definitivt hade jag plockat bort förgreningsuttaget.
Hade byggt ett litet pumphus vid sidan om (inget stort, bara så att pumpen får plats).
Dra ut el till detta och sätt ett bra uttag där.
Brunnen var inte så djup, bara drygt 4 meter om jag mätt rätt. Vi tänkte använda den till bevattning. Vad är billigaste och enklaste alternativet? Funderar på en sån där dränkbar pump, skulle det kunna funka? Klarar den att pumpa upp 4 m? Kan man ha den i brunnen året runt eller är det en dålig ide? Hade ju helst dragit en kabel och slang genom hålet i locket så jag slipper flytta på locket när jag ska vattna.
Det finns en anledning till att locket är tungt. Barn och djur är inte roligt att behöva fiska upp ur en brunn.Zork skrev:
Beror väl lite på vad du vill göra med brunnen?
Om du tänkte bevattning så kan du skjuta av locket o rulla iväg det på högkant, för att sedan göra ett nytt mer hanterligt lock i trä.
Ett ganska smidigt lock kan göras genom att ta en formplyfa som är tillräckligt stark att gå/stå på när du lägger den över brunnen, såga till den efter betong lockets ytter diameter, för att skivan ska ligga kvar över brunnen tar du och sågar till rosa eller blå cellplast som formas efter innerdiametern på brunnsringen (brunnen) och limmar fast cellplasten på formplyfan.
Nu har du fått ett lätt lock som ligger kvar och är isolerat. Genom locket är det sedan lätt att dra slang och elkabel till dränkbar pump för bevattning.
Om diametern är stor på brunnen så fäster du ex. L-profil i aluminium eller rostfritt i ett kryss under plyfan (i samma storlek som cellplasten) för att hålla nere plyfans tjocklek/vikt men ändå göra det möjligt att stå på locket.
Lycka till!